Dissabte, 31 de juliol de 2021 - Edició 1101
La República

Dos dels projectes per reindustrialitzar Nissan prometen donar feina a més de 2.000 persones el 2025

ACN Barcelona.-La reindustrialització de les plantes que tancarà Nissan a finals d’any encara la recta final amb tres projectes en ferm i dos candidats en un procés inicial. Silence, el […]

Avatar
Agències 20/07/2021

ACN Barcelona.-La reindustrialització de les plantes que tancarà Nissan a finals d’any encara la recta final amb tres projectes en ferm i dos candidats en un procés inicial. Silence, el hub de descarbonització liderat per QEV i Punch exposaran els seus plans a la comissió de reindustrialització en diferents reunions aquest dimecres i dijous, segons han informat els sindicats en les assemblees d’afiliats que han dut a terme dilluns i dimarts. El quart interessat fins ara, Ronn Motor, hauria decidit finalment participar a hub i no presentar-se individualment. En les assemblees, els treballadors han explicat en quin punt es troba la negociació, emfasitzant que dos dels projectes, el del hub i el de Punch prometen donar feina a més de 2.000 persones el 2025.

Tot i això, els representants sindicals han deixat clar que el procés no s’ha acabat i no es pot donar res per fet. En un comunicat emès per Sigen-Usoc, han avisat que “no hi ha res definitiu” i que el procés és “complex i difícil”.L’empresa belga Punch planteja un projecte a curt termini que es basaria en continuar fabricant els models que ara mateix fabrica la japonesa i vendre-ho sota la seva pròpia marca i a 5 anys vista, fabricar una pick-up d’hidrogen, amb l’objectiu de donar feina a 1.000 persones el 2023 i a 2.000 el 2025. En aquest cas, els treballadors qüestionen que, malgrat que la fabricació de models d’hidrogen pugui ser viable en un futur, els belgues puguin obtenir les llicències de Nissan, els components necessaris per a produir els vehicles. Pel que fa al hub, estaria liderat per la catalana QEV que està especialitzada en cotxes elèctrics de competició. Els vallesans seien els encarregats de centralitzar totes les contractacions de la desena de companyies que s’instal·larien als terrenys de Nissan. La intenció de QEV és arribar a un acord amb Nissan per a poder continuar produint la furgoneta NV-200 i, a més, fabricar furgonetes i autobusos elèctrics i vehicles d’hidrogen. Segons ha detallat el secretari general de CCOO a Nissan, Miguel Ángel Boiza, en l’assemblea d’afiliats, les empreses que participarien d’aquest hub són la sueca Inzile, especialitzada en furgonetes petites; la també sueca Volta, que fabrica camions electrificats. A més, es postulen Btech del sector de les pick-ups elèctriques, la catalana Lupa, l’empresa de carrosseria Voltia, la companyia de cotxes de luxe Hispanosuiza i la nord-americana Ronn Motor, que vol apostar pels vehicles d’hidrogen. A banda dels fabricants, també hi hauria proveïdors com Navigator, Wanaka Group, Applus, o la consultora Improva. La previsió del hub és generar 1.200 llocs de treball el 2023 i 2.200 el 2025. El secretari general de CCOO, Javier Pacheco, ha indicat que un dels atractius del projecte liderat per QEV és que hi ha empreses locals i que, per tant, podria ser “una aposta de país”. No obstant això, ha afegit que és problemàtic a l’hora d’absorbir de manera homogènia la massa laboral, ja que cada empresa tindria el seu pla de negoci i el seu consell d’administració. En el cas de Silence, l’empresa catalana apostaria per quedar-se només amb els terrenys de Montcada i Reixac per construir motocicletes i ciclomotors i “possiblement” també quadricicles elèctrics. Aquest projecte, que apostaria per implantar un sistema de producció integral, podria cobrir 200 llocs de treball d’inici i 350, a llarg termini. Els altres dos candidats són fabricants de vehicles asiàtics, un dels quals es troba en una etapa més avançada que l’altre.Els representants sindicals han reclamat a les administracions i a la pròpia Nissan que facin esforços en aquesta recta final per aconseguir “el millor projecte” que salvi “tots els llocs de treball” que es perden amb la marxa de Nissan, que deixarà al voltant de 1.500 treballadors per reindustrialitzar. “No ens podem permetre el luxe d’anar de vacances fins a setembre sense que passi res. Hem de seguir treballant perquè els projectes que estan ara a la mesa segueixin avançant en la línia que necessitem i que els projectes que ara s’han incorporat oficialment posin sobre la taula el projecte definit perquè al setembre tinguem tots els projectes en igualtat de condicions”, ha dit Boiza.