Edició 2099

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 24 de abril del 2024
Edició 2099

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 24 de abril del 2024

Descobreixen estructures soterrades del projecte inacabat de metro de 1931 al carrer Nou de la Rambla

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-El Servei d’Arqueologia de l’Ajuntament de Barcelona ha localitzat les estructures soterrades del projecte inacabat de metro de 1931 al carrer Nou de la Rambla. Unes obres per instal·lar una xarxa de recollida pneumàtica d’escombraries al sud del Raval han revelat el pou d’atac i part del túnel a la cruïlla de Nou de la Rambla amb el carrer de l’Est. Aquest projecte, iniciat l’any 1930, pretenia executar una nova línia de metro que creués tot el Raval, enllaçant la ja existent estació de Liceu amb una nova parada a l’avinguda Paral·lel, antic carrer del Marqués del Duero. Estava previst que la línia anés soterrada per sota de l’actual carrer de Nou de la Rambla, llavors anomenat Conde del Asalto.

En aquestes obres ja s’estava fent una intervenció arqueològica que fins al moment ha permès documentar diverses restes constructives relacionades amb l’urbanisme modern d’aquesta zona durant el segle XVII i XVIII.Aquesta nova línia de metro l’executava la concessionària S.A. Funicular de Montjuich. L’Ajuntament de Barcelona va atorgar la concessió el 29 d’abril del 1930. Ara bé, el projecte va patir moltes vicissituds durant els cinc anys que es va poder executar abans de l’inici de la Guerra Civil. L’any 1934 es va denegar el permís d’obres per diversos motius: vagues de treballadors, contratemps econòmics, problemes financers i dificultats tècniques imprevistes. Després de la guerra, l’any 1939, la concessionària va voler reprendre les obres, però van ser novament denegades per motius financers. D’aquest projectes només es van poder enllestir les cotxeres, tallers i subcentral transformadora localitzats a la cruïlla del carrer Nou de la Rambla amb el carrer de Vila i Vilà, així com part de l’estació del Paral·lel.Respecte a l’àmbit del carrer de l’Est amb Nou de la Rambla, l’any 1931 es va decidir executar un pou d’atac o cambra soterrània per muntar l’escut de pressió hidràulica (tuneladora) amb què s’havia de perforar el túnel circular sota el carrer Nou de la Rambla, que aniria des del pla de la Boqueria fins a Montjuïc. Aquest pou d’atac, totalment conservat, té unes dimensions de 3,5 metres per 2,5 metres de secció rectangular, i una profunditat de 12,5 metres. Està revestit amb encofrats de formigó amb espessors de fins a 0,80 metres. Durant els treballs d’execució, els nivells d’aigua freàtica van provocar nombrosos problemes. De fet, avui dia bona part de la cambra està plena d’aigua, pràcticament més de 3 metres. Al setembre de 1933 es va cobrir el pou sense haver pogut finalitzar les obres del metro. Es va restablir la circulació viària per les constants queixes dels veïns.Durant la intervenció arqueològica s’ha documentat la totalitat d’aquest pou al carrer de l’Est, així com una secció el túnel circular, del qual només es va executar un petit tram de cinc metres de llarg. S’han trobat les escales de fusta que pugen en zig-zag per una de les parets laterals, així com les dues grans bigues verticals de ferro d’un muntacàrregues, avui desaparegut.El pou connecta mitjançant un petit tram de galeria amb el túnel circular, del qual només es va construir un segment de 5,80 metres per 5 de planta rectangular, i una alçada de 5,80 metres. No s’han pogut documentar més estructures al fons dels dos àmbits per la gran quantitat d’aigua que hi ha.Per la dificultat i perillositat d’aquest espai, el Servei d’Arqueologia va contactar amb la Unitat de Subsòl dels Mossos d’Esquadra, així com amb la Unitat Subaquàtica, que va accedir a l’interior del túnel circular per documentar-lo.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió