Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024
Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024

De Torelló a la Cinquena Avinguda de Nova York: la ‘Cosmetic Valley’ catalana fabrica els embolcalls de perfums de luxe

|

- Publicitat -

ACN Sant Vicenç de Torelló – Borgonyà – Catalunya té la seva particular ‘Sillicon Valley’ i està ubicada al nord d’Osona. L’anomenen la ‘Cosmetic Valley’ pel nivell d’especialització d’empreses de ‘packaging’ que treballen el metall i la fusta relacionades amb el món de la cosmètica i la perfumeria. L’ecosistema ocupa més d’un miler de persones, en prop d’una quinzena d’empreses concentrades al voltant del riu Ges i sobretot entre Torelló, Sant Pere de Torelló i Sant Vicenç de Torelló. Es tracta de multinacionals i negocis familiars que produeixen els elements necessaris per fer una ampolla de perfum i altres envasos d’alta cosmètica. Els seus components formen part dels productes més luxosos de companyies com L’Oréal, Estée Lauder o Shiseido.

El sector de la bellesa a Catalunya és de referència mundial. De fet, l’estat espanyol és el segon exportador a nivell del món de perfumeria i es troba entre els deu millors del sector cosmètic. Així ho explica a l’ACN el gerent del Beauty Cluster, Ivan Borrego, que concreta que un 60% de les empreses que exporten són catalanes. Posant xifres a aquests percentatges, assegura que es tracta d’un miler d’empreses que formen part de tota la cadena de valor i que donen feina a unes 30.000 persones.

Publicitat

Borrego assegura que, de tota la cadena de valor, destaca especialment el ‘packaging’, “no només per la gran quantitat d’empreses que s’hi dediquen, sinó també per la seva capacitat d’innovació”. La majoria d’aquestes empreses són les que formen part de l’anomenat ‘Cosmetic Valley’, a la Vall del Ges, i que aglutina grans multinacionals del sector del metall, com Aptar, Covit o TESEM, o de la fusta, com Quadpack, així com tallers que treballen per ells de Torelló, Sant Vicenç de Torelló i Sant Pere de Torelló.

<strong>Reconversió d’una activitat centenària per adaptar-se a un nou mercat</strong>

L’activitat industrial de la zona de la Vall del Ges ha passat del tèxtil el segle XIX a dedicar-se al sector metal·lúrgic en ple segle XXI, tot mantenint la tradició de la fusta de les empreses que treballaven la torneria. El clúster de cosmètica, però, els ha projectat a nivell internacional. “Pots anar a Nova York i dir que la fàbrica és a Torelló i segurament et diran que saben on és”, explica el responsable comercial de Quadpack Wood, Jaume Ordeig.

Aquesta empresa, que anteriorment es deia Technotraf, va començar el 1986 amb la fabricació d’articles de fusta per a accessoris de mobles i de la llar. Aquesta especialització va fer que la multinacional de ‘packaging’ i propietària actual decidís comprar-la. “Vam ser nosaltres els que vam promoure la fusta en el mercat de la cosmètica, quan era pràcticament inexistent”, detalla Ordeig. Remarca que és un material “excepcional”, que aporta valors com la “calidesa” i que lliguen molt bé amb la sostenibilitat. En el seu cas, treballen amb els mercats de més prestigi a nivell de perfumeria i cosmètica, productes d’alt valor afegit on la fusta és un producte “apreciat” i que va en augment any rere any.

La confluència entre la fusta i la cosmètica a la Vall del Ges “no és una casualitat”, afirma Ordeig. Tot va començar amb la posada en marxa de tres empreses fabricants d’alumini. “Nosaltres, per mimetisme, vam voler entrar al mercat oferint un material diferent, la fusta”. I el fet que hi hagués tradició de torneria de fusta a la zona , ho va fer possible.

Una ampolla de perfum està feta d’entre 10 i 15 components diferents, al marge de la fragància al seu interior. A la planta d’Osona poden produir des d’un sol component, com ara un tap de fusta, fins a la seva totalitat segons la demanda del client. Venen principalment a Europa, sobretot a França, on es concentren les marques de més prestigi, però també als EUA, Emirats Àrabs i a altres punts del món. Actualment produeixen uns 30 milions d’unitats de peces a l’any. “Som líders mundials i els nostres taps estan a tot el món” amb marques d’alta cosmètica com Shiseido o Guerlain.

<strong>TESEM, líders en components d’alumini i plàstic per a la perfumeria de luxe</strong>

TESEM és una de les tres empreses més importants a nivell mundial que fabriquen i proveeixen components de metall i plàstic destinats a la indústria del ‘packaging’ en diversos mercats, principalment per a perfumeria i cosmètica de luxe (95% del producte). Concretament, la companyia ubicada a Torelló és especialista en desenvolupar projectes complexos a nivell tècnic i per això les principals firmes del sector els encarreguen el desenvolupament i la producció de projectes d’envasos ‘premium’ personalitzats.

Són conscients que formen part d’un clúster i comparteixen la idea que, la concentració d’empreses del sector a la zona, ha afavorit un teixit industrial de petites empreses que fan de proveïdores i instal·ladores industrials a la Vall del Ges i comarca. En aquest sentit, prioritzen les compres i serveis com ara fabricació de motlles, matrius i utillatges o desenvolupadors de maquinària a productors de proximitat. Segons detallen, aquests proveïdors actuen com a ‘partners’ tècnics i són clau per a la preservació del ‘know-how’ del territori. Paral·lelament, això també els ajuda a reduir la petjada de carboni. De fet, el 74,7 dels seus proveïdors són catalans, dels quals un 32,5% són de la Vall del Ges.

Aquesta és una empresa de propietat familiar que disposa de set plantes de producció, la majoria a Torelló, amb més de 35.000 metres quadrats d’instal·lacions. Els seus productes van principalment al mercat francès (31,3% de la facturació) i espanyol (30,8% de la facturació), però també venen a la resta de la Unió Europea, Regne Unit i Estats Units.

<strong>Un 30% de la facturació generada a la Vall del Ges</strong>

Des del Consorci de la Vall del Ges, Orís i Bisaura coincideixen amb la importància d’aquest clúster. El seu president, Marçal Ortuño, en destaca el seu impacte econòmic. Actualment genera un 30% de la facturació de tota l’activitat econòmica de la zona. Un de cada quatre contractes estan relacionats amb el clúster i, en el cas de la mà d’obra industrial, representa el 40% del total. Segons Ortuño, “és un sector en creixement” i de “gran valor” al territori, perquè l’impulsen empreses mundials que també estan presents a la vall.

Ortuño subratlla que moltes de les empreses estan fent inversions importants així com desenvolupant projectes que enforteixen la seva presència a Catalunya. I, de retruc, projecten a nivell mundial la comarca. “Interessa el pes que té i per ser una cadena de valor molt atractiva per despertar vocacions”, remarca el president del consorci.

Una de les demandes del sector és trobar personal qualificat. Per això, s’està treballant juntament amb la Generalitat per oferir una formació específica i tècnica en funció de les necessitats de les empreses. Des de l’any passat hi ha en marxa el programa Treball, Talent i Tecnologia que inclou, des de formació adaptada a cada empresa, fins a perfils tècnics com ara mecànics i mecatrònics, i també formació homologada amb centres del territori. L’objectiu final és que els joves puguin trobar una sortida laboral amb treballs qualificats i aprofitar les oportunitats del sector.

El gerent del clúster, Ivan Borrego, lamenta que els grans actors de la formació encara no hagin vist el sector cosmètic com un lloc on oferir oportunitats. “La gent ha de conèixer aquest sector perquè genera molta feina, molts llocs de treball qualificats”. Per Borrego, si els joves descobreixen un itinerari formatiu interessant el país podrà captar talent i fer créixer les empreses.

<strong>La innovació com a valor</strong>

“Són empreses que fa vint anys es dedicaven a fabricar cadires amb fusta, i avui s’han reconvertit i fan ‘packaging’ per a perfumeria de luxe a escala mundial”, ha destacat Ivan Borrego com a exemple. L’aglomeració d’aquest tipus d’empreses similars les “beneficia”, segons el gerent del ‘Beauty Cluster’, ja que els permet “tenir accés a més innovació”.

Borrego ha assenyalat la innovació com un dels principals actius de la cosmètica catalana. Els seus avenços, amb nous actius biotecnològics i productes o la creació de nous sistemes d’alliberació, s’acaben convertint en referents mundials. “Les millores guanyen tots els premis quan surten fora”, ha dit tot recordant el cas recent de Virospack. Gràcies als seus comptagotes de disseny, la companyia catalana ha aconseguit ser proveïdor destacat d’Estée Lauder o L’Oréal. “Per algun bon motiu serà”, ha apuntat Borrego.

Pel gerent del clúster, la innovació és “clau” perquè el sector es dirigeix a un consumidor que cada cop te més coneixements sobre allò que compra i que vol empreses “més honestes, més transparents, més responsables ambientalment i que el producte faci allò que la marca diu que fa”. Un exemple és Quadpack Wood que en els últims cinc anys ha invertit més de 2 MEUR amb millores com la construcció d’una planta de biomassa amb la qual han aconseguit compensar totes les emissions de CO2 que generen.

<strong>Preocupació per la manca de components</strong>

Des del clúster de bellesa, el que més preocupa no es tant l’increment de costos sinó la falta de subministraments. El seu gerent admet que ja estan començant a tenir problemes amb el subministrament de cartró, el vidre o les bases per a algunes fragàncies. “Si perdem una mica de marge, es pot perdre, però el que volem és que el consumidor tingui els productes i pugui gaudir-los”, ha destacat.

Des de Quadpack Wood assenyalen que el conflicte d’Ucraïna també els preocupa, especialment perquè ha coincidit en un moment d’inici de recuperació econòmica després de la covid-19 i amb una crisi de matèries primeres.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió