Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024
Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024

Cross Border porta al Lliure de Gràcia ‘Casa’, un projecte de teatre documental que explora el concepte de llar

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-La formació Cross Border, especialitzada en propostes de teatre comunitari, porta al Lliure de Gràcia l’obra ‘Casa’, dirigida per la dramaturga Lucía Miranda. L’espectacle, una coproducció del teatre amb La Abadía de Madrid i el Théâtre Dijon Bourgonge – Centre Dramatique National, s’endinsa en el concepte de casa i parteix de la transcripció de desenes d’entrevistes que la directora va fer a partir de 5 casos reals reconstruïts amb els àudios. Un total de 5 actors donen vida a 25 personatges.

L’espectacle es pregunta què és i què representa el concepte de ‘casa’ i com la gentrificació, la migració, la crisi econòmica, la crisi dels refugiats i el feminisme n’han canviat el significat en els últims 10 anys. L’obra se serveix de la tècnica del Verbatim, un enregistrament de testimonis d’organitzacions i persones concretes de les quals, posteriorment, se’n fa una transcripció exhaustiva. “És un puzle a partir de la feina amb les transcripcions reals, respectant les pauses, els accents, els riures i les falques. Es transcriu com un poema i cada pausa és un verb”, explica la dramaturga. L’elenc rep un llibret en vers –que ells anomenen “poema orgànic” i l’obra en àudio perquè treballin tots i cadascun dels aspectes del protagonista. A partir d’aquests textos, la companyia, amb deu anys d’història, posa sobre la taula qüestions com el dret a l’habitatge, la crisi econòmica, la migració, la gentrificació, el procés de refugi, les afectacions per la hipoteca o l’assistència personal a las persones amb discapacitat. Els protagonistes són l’Ángel -que vol que el públic surti del teatre com qui surt de casa d’un amic després d’una confidència-, la Pilar –que insta l’espectador a preguntant-se què és la casa-, la Macarena –que lluita perquè tothom tingui un habitatge digne-, el César –que vol que el públic s’escolti-, el Román –que demana treballar l’empatia- i l’Efraín –que radiografia el panorama immobiliari actual. Una de les curiositats és que converteix en marionetes dues banqueres a través del “verbatim musical”. “Volia trobar gent dels bancs que parlés dels casos d’hipoteques. Vaig trobar dues persones elles se senten ‘muppets’ del sistema i han de fer coses amb les quals no hi estan d’acord”, explica Miranda. La directora de ‘Casa’ transforma els testimonis reals en la Guada i la Lupe, que expliquen l’entramat bancari cantant. Segons un dels actors de la companyia, Efraín Rodríguez, les temàtiques de l’obra són un “puzle ampli” que aborda la “diversitat, la procedència, la identitat o la cultura” amb la crisi migratòria o l’increment preus del lloguer com a teló de fons. “M’agradaria que el públic sortís amb ganes de dialogar sobre els temes i amb esperança, malgrat que hi ha molta crítica”, precisa.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió