Edició 2093

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 18 de abril del 2024
Edició 2093

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 18 de abril del 2024

Creen una guia per incorporar la perspectiva LGBTI+ als serveis i recursos de la DGAIA

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – Els professionals de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA) disposen des d’aquest dijous d’una guia que els permetrà incorporar la perspectiva LGTBI+ en l’atenció que ofereixen a infants, adolescents i joves. Es tracta d’una iniciativa impulsada pels departaments d’Igualtat i Feminismes i el de Drets Socials que aporta les eines i mitjans necessaris perquè els equips de la DGAIA puguin dur a terme la seva tasca educativa i d’acompanyament tenint en compte la diversitat afectiva, sexual i de gènere. L’eina vol contribuir a fer d’aquests serveis i recursos espais segurs, que permetin a tots els usuaris desenvolupar-se plenament, independentment de la seva orientació sexual o identitat o expressió de gènere.

La secretària d’Infància, Adolescència i Joventut, Núria Valls i Carol, ha remarcat que, a banda dels professionals dels recursos de la DGAIA, la guia també és útil per al conjunt de persones que treballen en el món de la infància, l’adolescència i la joventut. En aquest sentit, ha destacat que es tracta d’una eina “pràctica i fàcil d’emprar, a partir de la qual educar sense prejudicis ni estereotips, en els valors de la igualtat, el respecte, la llibertat personal i comunitària, i en la diversitat”.

Publicitat

Per la seva banda, la secretària d’Igualtats, Mireia Mata Solsona, ha explicat que la guia s’emmarca en el treball de Direcció General de Polítiques Públiques LGBTI+ per “garantir que tots els equipaments i serveis públics de la Generalitat blinden els drets de les persones LGBTI+”. Mata ha fet també referència a la guia presentada al mes de febrer per a la incorporació de la perspectiva LGBTI+ als centres i recursos per a les persones grans, i ha assegurat que es continuarà treballant per fer arribar aquesta mirada a altres equipaments.

El document s’ha presentat en el marc d’una jornada que ha comptat amb les intervencions de joves que viuen en recursos de la DGAIA, professionals del sistema de protecció a la infància i l’adolescència, així com representants d’entitats de l’àmbit de la infància i persones expertes en temàtica LGBTI+.

<strong>Pautes per actuar en tots els àmbits</strong>

El text dedica un apartat específic a l’ús d’un llenguatge respectuós “amb totes les persones pel que fa a les qüestions de gènere i orientació sexual”. També convida a revisar, amb pautes senzilles, tots els documents que són rellevants en la prestació dels serveis i fa una crida a repensar espais comuns i individuals, per garantir la seguretat d’infants, adolescents i joves i per assegurar que tothom té cobertes les seves necessitats en condicions d’igualtat.

En relació amb el model d’intervenció, enumera un seguit de pautes que cal tenir presents a l’hora de dur a terme acompanyaments psicoeducatius que incorporin la perspectiva LGBTI+. Entre altres, estableix que cal preguntar a cada persona com vol ser anomenada, i amb quin pronom, i fer activitats i tallers per a infants, adolescents i joves sobre gènere i sexualitat, per visibilitzar totes les realitats existents i sensibilitzar sobre aquestes realitats. També es recomana oferir als usuaris referents positius de persones LGBTI+, i coordinar-se amb els serveis públics d’atenció.

<strong>Obligatorietat d’intervenció</strong>

Pel que fa a la prevenció i abordatge de l’LGBTI-fòbia, recull que “l’origen de les discriminacions i les violències és multifactorial i, per tant, exigeix respostes complexes”. Així,  fa referència a la Directriu general d’actuació 3/2021, de 7 d’abril, per la qual s’aprova i es fa difusió del protocol en centres i recursos de protecció davant d’una situació d’assetjament o discriminació per motiu d’orientació sexual, expressió de gènere o identitat de gènere.

La guia presenta nombrosos exemples de comentaris discriminatoris, per tal de facilitar-ne la identificació; especifica també conductes i accions que poden constituir un delicte i incoar un procediment sancionador administratiu o penal. A més, el document recorda el deure d’intervenció, és a dir, l’obligació que té qualsevol professional del sector públic d’intervenir davant d’una situació d’assetjament o discriminació contra les persones LGBTI+, i ofereix algunes pautes d’actuació i reparació.

Per últim, inclou un conjunt d’indicadors de seguiment i avaluació; una proposta d’activitats per realitzar en els recursos i serveis amb infants, adolescents i joves, i un glossari.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió