Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024
Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024

Consum va resoldre prop del 59% de les reclamacions a Lleida per la via de la mediació o de l’arbitratge l’any 2018

|

- Publicitat -

ACN Lleida.-L’Agència Catalana del Consum (ACC) va atendre durant el 2018 a les comarques lleidatanes un total 1.266 reclamacions, un 4,98% més que l’any anterior. D’aquestes, gairebé el 59% es van resoldre a través de la mediació o de l’arbitratge, percentatge que situa Lleida com a primera demarcació amb més resolucions efectuades per aquestes dues vies. D’altra banda, l’ACC va rebre 3.982 consultes, xifra que suposa un decrement del 8,16% en relació amb el 2017. Els serveis de telecomunicacions i Internet van tornar a encapçalar les reclamacions i consultes ateses per l’ACC a Lleida, seguides per les relacionades amb serveis d’electricitat, aigua i gas. Durant el 2018, es van presentar a Lleida 129 denúncies de consum, un 16,77% menys que l’any anterior. L’ACC va imposar l’any passat vuit sancions a la demarcació.

Consum va rebre durant el 2018 a Lleida 3.982 consultes, un 8,16% menys que el 2017, i un total de 1.266 reclamacions, xifra que representa un increment del 4,98% en relació amb l’any anterior, segons les dades presentades aquest dimarts a Lleida per la directora de l’ACC, Elisabeth Abad.Les telecomunicacions i Internet (37,1%) van continuar sent el sector amb més reclamacions a la demarcació, seguides dels serveis d’electricitat, gas i aigua (15,6%) i per altres serveis generals de consum (14,5%), que inclouen serveis turístics, comerç minorista, vendes per internet, entrades a espectacle o serveis immobiliaris. Les consultes rebudes van seguir una tònica similar i també van estar encapçalades pels serveis de telecomunicacions i internet (34,1%), per davant també dels serveis d’electricitat, aigua i gas (24,8%) i d’altres serveis generals de consum (16,4%).Abad ha destacat que les dades són un reflex “les noves tendències de la població catalana” i, en aquest sentit, constaten el “boom de l’era digital”, que ha anat en augment en els darrers anys i, en conseqüència, també les reclamacions i consultes que genera. La directora de l’ACC ha remarcat que cinc anys enrere els temes hipotecaris, les assegurances i els serveis diversos ocupaven el primer lloc pel que fa a reclamacions i consultes, mentre ara són els diferents serveis relacionats telecomunicacions i internet, entre els quals s’inclouen també les plataformes digitals.Telefonica va ser l’empresa objecte de més reclamacions rebudes per l’ACC a Lleida el 2018, seguida per Orange Espagne, Vueling, Vodafone, Endesa, Naturgy Iberia, Xfera Móbiles, Iberdrola i el BBVA. Tot i això, la majoria de les reclamacions dirigides a aquestes empreses, es van resoldre mitjançant la mediació o l’arbitratge. Prop del 59% de reclamacions resoltes per mediació o arbitratge a LleidaElisabeth Abad ha destacat que Lleida va ser el 2018 la demarcació on l’ACC va resoldre un percentatge més alt de reclamacions mitjançant la via de la mediació o de l’arbitratge de consum. En concret, van ser un 59% el total, respecte al 52% de la mitjana catalana. L’any passat a la demarcació, es van resoldre 658 casos (74,73%) per acord de mediació, mentre un 25,26% a través de l’arbitratge. Mentre les reclamacions resoltes a Lleida per la via de la mediació van caure un 15,5% en relació amb el 2017, els laudes arbitrals van créixer un 7,43% respecte el 2017. També les telecomunicacions i internet van registrar el major nombre de laudes (81,38% del total), de la mateixa manera que va succeir amb els casos resolts per la via de la mediació (43,3%).Menys sancions imposades i menys denuncies rebudes per l’ACC L’any passat l’ACC va rebre 129 denúncies de consum a Lleida, un 166,77% menys que el 2017. El 21,7% corresponen a productes i bens de consum, seguits pels serveis d’electricitat, aigua i gas (20,9%), d’altres serveis generals de consum (20,2%) i pels serveis de telecomunicacions i internet (11,6%). D’altra banda, les actuacions d’inspecció dutes a terme per l’Agència Catalana del Consum es van traduir en vuit expedients resolts amb sanció, per un import global de 25.000 euros, un 27% menys que el 2017, quan l’organisme va imposar 11 sancions per un valor de 34.400 euros. La majoria van estar relacionades productes insegurs, sobretot joguines i material elèctric. La directora de l’ACC ha destacat l’increment d’inspeccions dutes a terme per l’organisme a la demarcació durant el 2018. En concret, en va efectuar un total de 1.964, un 53,32% més que l’any anterior, xifra que suposa el 13,57% del total de les fetes a Catalunya. Més de 3.004 productes alertats i 24.060 articles retirats a CatalunyaDurant el 2018, l’ACC va registrar 3.004 productes alertats a Catalunya, un 3,16% més que el 2017. Per tipologia de productes, el 27,62% de les alertes van ser per joguines, seguides del 27,41% per vehicles i motocicletes; el 13,18% material elèctric i lluminàries; el 9,21% roba i calçat; i el 8,37% d’altres. Així mateix, l’ACC va retirar 24.060 articles del mercat. Per tipus de productes, la majoria dels articles retirats van ser material elèctric i lluminàries i joguines. L’Agència Catalana del Consum participa en el sistema de control d’alertes europeu RAPEX que té per objectiu prevenir riscos pel que fa a la seguretat dels productes. 834 establiments lleidatans adherits a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya, el 9,61% del totalEl nombre d’establiments de la demarcació adherits al sistema arbitral de Consum a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) va situar-se el 2018 en els 834, una xifra que representa 9,61% del total de Catalunya. Tot i que suposa un lleuger descens respecte el 2017, del 0,36%, des de 2007 les empreses lleidatanes adherides a la JACC han crescut un 95,3%. Abad ha exposat l’objectiu de l’ACC per aquest 2019 de poder veure incrementat el nombre d’empreses adherides a l’arbitratge de consum, a Lleida i tot el territori, perquè “és un instrument de resolució eficaç, ràpid, i gratuït, que a més representa un plus de garantia per al consumidor”.Altrament, la directora també ha destacat que l’ACC ha tancat convenis amb els consells comarcals de l’Urgell, la Segarra, la Noguera, i les Garrigues i, això suposa “una bona notícia perquè a partir d’ara tota la demarcació comptarà amb un servei de consum proper”, segons Abad. “És una aposta ferma de l’Agència, perquè l’actuació en matèria de consum ha de fer-se des de la proximitat”. La formació ha estat una altra de les prioritats de l’ACC el 2018, que s’ha orientat a les escoles, a cursos de formació adreçats als serveis públics de consum i a sessions informatives i divulgatives adreçades a col·lectius de consumidors i empreses. Pel que fa a les escoles, el curs 2017-2018 un total de 591 alumnes van passar pels tallers programats per l’Escola del Consum de Catalunya a les comarques lleidatanes.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió