Dimecres, 3 de març de 2021 - Edició 951
La República

Conesa demana no tornar a aplicar “aturades dràstiques” de l’economia

ACN Barcelona.-La presidenta del port de Barcelona, Mercè Conesa, ha demanat que no es tornin a aplicar “aturades dràstiques” a la indústria sinó que es faci en processos “graduals” i […]

Avatar
Agències 21/01/2021

ACN Barcelona.-La presidenta del port de Barcelona, Mercè Conesa, ha demanat que no es tornin a aplicar “aturades dràstiques” a la indústria sinó que es faci en processos “graduals” i “degradats” per evitar que s’interrompi l’activitat econòmica. Conesa ha recordat que si bé indústries com l’agroalimentària, farmacèutica i química van continuar funcionant, altres com la de l’automòbil i els granels sòlids es van aturar completament i la recuperació va ser “molt més lenta”. La presidenta del port ha cridat les autoritats a buscar el “difícil” equilibri entre salut i economia. Conesa ha avançat que el 2020 tancarà amb un descens del tràfic total de l’11,1% interanual després d’un novembre i desembre de “rècord”, segons dades encara provisionals.

Conesa ha celebrat que malgrat caigudes molt intenses del tràfic total al port de Barcelona com a conseqüència de la pandèmia, s’hagi pogut tancar l’any amb només un 11,1% de de desens, d’acord amb dades pendents de tancar del tot i que ha exposat la presidenta del port en un esmorzar organitzat per Foment del Treball i PwC.La presidenta ha detallat que al febrer el descens ja es va deixar notar per la davallada de l’activitat als ports asiàtics i que després es va accentuar a la capital catalana a l’abril i maig, amb descensos del 25% i 34%, respectivament. Després de tocar fons, la recuperació ha estat gradual fins que el novembre i desembre es van registrar increments del 13% i 23%, per sobre els 5,5 milions de tones.Per Conesa, les exportacions han estat clau en la resiliència del port davant la crisi causada pel coronavirus i ha demostrat “de manera molt clara” que la indústria catalana va fer bé la feina d’internacionalització després de la crisi del 2008. De fet, només hauran retrocedit un 0,48%, fins als 726.798 TEU.Amb tot, la presidenta del port ha anticipat que els resultats del 2020 no seran “espectaculars” -tot i que es tancarà l’exercici en positiu- per l’impacte que ha tingut la pandèmia i les mesures que el port ha destinat a pal·liar els efectes del coronavirus entre els operadors de les instal·lacions. Ha citat, per exemple, els 81 MEUR que s’han destinat a alliberar liquiditat a empreses proveïdors i 10,6 MEUR en rebaixa de taxes, 91,6 milions d’euros en total. De cara a la recuperació d’aquest any, Conesa ha dit que se seguirà alliberant liquiditat i s’aplicaran bonificacions i reduccions de taxes per valor de 20 milions d’euros.D’altra banda, Conesa ha ressaltat que cal donar més importància al valor de l’economia que es transporta més que al volum. Segons ha dit, la tendència de l’economia, accelerada per la pandèmia, apunta a una major “servitització” i més consums ‘on line’ per sobre un consum material.Crida al diàleg i als “màxims consensos””Diàleg i màxims consensos”En la seva intervenció, Conesa ha reclamat a les administracions buscar el “diàleg i els màxims consensos” i no enfrontar salut i economia. “Sense activitat econòmica, el nostre país s’empobreix de manera molt clara”, ha avisat la presidenta del port, que també ha exigit una desburocratització dels tràmits per executar inversions previstes. En aquest sentit, ha criticat per a una licitació de 6 MEUR calgui l’autorització del secretari d’Estat o per una de 15 MEUR del Consell de Ministres i s’ha preguntat si es podran executar els fons Next Generation amb uns processos tan lents com els actuals. “Plantegem-nos el model de control perquè no té sentit”, ha dit.”La indústria de l’automòbil és cabdal i estratègica”La presidenta del port de Barcelona, Mercè Conesa, també ha posat l’accent en la situació de travessa actualment la indústria de l’automòbil i ha apostat per una estratègia conjunta d’administracions, indústria i sindicats per anar “tots junts”. “Per a nosaltres és una indústria cabdal i estratègica”, ha remarcat Conesa, que ha afegit que el port està disposat a posar a disposició de la indústria 22 noves hectàrees de terreny en una terminal orientada al vehicle elèctric i convertir Barcelona en un port d’exportació de referència per a vehicles europeus.