Edició 2091

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 16 de abril del 2024
Edició 2091

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 16 de abril del 2024

Comença a operar al port de Barcelona el primer vaixell de proveïment de GNL de l’Estat

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – El port de Barcelona és des d’aquest dijous l’única terminal marítima d’Espanya que acull de forma permanent un vaixell de proveïment de gas natural liquat (GNL). El buc, batejat simbòlicament aquest migdia a un dels molls de la instal·lació, situarà la capital catalana com a parada preferent dels vaixells que funcionen amb aquest combustible menys contaminant que els carburants tradicionals ja que només hi ha 40 bucs iguals al món. Paral·lelament, la direcció del port i l’empresa Enagás han firmat un acord per impulsar conjuntament més projectes per augmentar l’ús de gasos renovables i alternatius com l’hidrogen verd o el metà en aquesta infraestructura, en línia amb el projecte de l’H2Med, el primer corredor d’hidrogen de la Unió Europea.

“És un esdeveniment que considerem una fita en el desplegament dels combustibles sostenibles marítims a Espanya”, ha destacat el conseller delegat d’Enagás, Arturo Gonzalo. Tanmateix, ha apuntat que el vaixell que farà aquest servei és el primer del seu tipus construït a l’Estat. Per la seva part, el president del port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha afirmat que aquest nou servei mostra el compromís amb la reducció de les emissions dels vaixells del port.

Publicitat

El vaixell, construït per les drassanes Armón Gijón i de més de 90 metres d’eslora, porta per nom ‘Haugesund Knutsen’ i serà operat per Shell Espanya. Segons han explicat els responsables del projecte, el buc subministrarà GNL com a combustible a vaixells que facin parada o tinguin com a destí el Port de Barcelona, i també proveirà de combustible a altres clients de la regió mediterrània. En total, el vaixell pot emmagatzemar fins a 5.000 metres cúbics de GNL.

Tal com ha afirmat Gonzalo, al món hi ha avui 355 vaixells (mercants, ferris, creuers) que utilitzen el GNL com a combustible, i n’hi ha 222 més en construcció. “És per això que els vaixells de proveïment com el que avui presentem son clau. N’existeixen 40 al món, operant o en construcció”, ha ressaltat. “Un vaixell com el que presentem avui té a més un gran impacte en la descarbonització”, ha indicat. Aquesta inversió se suma a les fetes a l’Estat en plantes de regasificació, considerades estratègiques en l’actual context de crisi geopolítica per la guerra d’Ucraïna.

Segons els càlculs d’Enagás, traient els carburants més contaminants del transport marítim i reemplaçant-los per GNL a Espanya es retallarien tantes emissions de CO2 com si es posessin en circulació un milió de cotxes elèctrics. D’altra banda, Gonzalo ha apuntat que aquestes innovacions, i la consolidació de Barcelona com a ‘hub’ del proveïment de gas natural als vaixells, reforça la posició d’Espanya i ajudarà a Europa a “treure’s de sobre la dependència del gas rus”.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió