Dilluns, 6 de desembre de 2021 - Edició 1229
La República

Comandes més grans, amb més antelació i cerca d’alternatives: així s’han preparat els comerços pel ‘Black Friday’

ACN Barcelona.-La crisi dels subministraments ha posat en alerta al sector del comerç a mesura que s’apropava el ‘Black Friday’, el tret de sortida de la campanya de Nadal. Durant […]

Avatar
Agències 24/11/2021

ACN Barcelona.-La crisi dels subministraments ha posat en alerta al sector del comerç a mesura que s’apropava el ‘Black Friday’, el tret de sortida de la campanya de Nadal. Durant les últimes setmanes, diverses veus han alertat d’un increment de les vendes en previsió d’una possible falta d’estoc. En aquest sentit, els establiments han optat per la prudència. Aquest any s’han fet comandes més grans, amb més antelació i s’han buscat alternatives als productes estrella per poder satisfer la demanda. Les botigues diuen que l’estoc està assegurat i anticipen una bona campanya, similar i fins i tot millor a la del 2019 –abans de l’esclat de la pandèmia– tot i que una part també apunta que el ‘Black Friday’ interessa cada cop menys als consumidors.

Segons dades facilitades aquesta setmana per Pimec, un 35% dels comerços ja han detectat que alguns dels seus clients estan aprofitant les setmanes prèvies al ‘Black Friday’ per anticipar les compres nadalenques, un comportament que s’accentuarà a partir d’aquest cap de setmana. “No estem parlant d’una cosa exagerada, però sí d’un percentatge superior a l’habitual”, assenyala el director de PimeComerç, Miquel Àngel de Garro. Per altra banda, quatre de cada deu establiments reconeixen haver tingut problemes d’abastiment, mentre que un 35% més creu que en pot tenir.Davant d’aquest escenari d’incertesa en el comerç mundial, les associacions del sector recomanen anticipar les compres previstes i, en cas de no trobar el que es busca, optar per alguna “alternativa equivalent”. El president de Comertia, David Sánchez, assegura que pels clients serà fàcil fer abans les seves adquisicions, ja que “moltes marques estan anticipant els descomptes per mirar que els subministraments arribin a temps i la demanda s’espongi en més dies”. Aquesta situació de dilatació de descomptes provocarà, segons Sánchez, que el consumidor “trobi ofertes més interessants que en anys anteriors”.Independentment dels descomptes, els comerços han hagut de prendre certes mesures per assegurar que no faltava producte a les estanteries. “Durant les últimes setmanes hem intentat reforçar les comandes, perquè en alguns casos no sabíem si ens arribarien totes les quantitats”, explica el director general d’Electrodomèstics Calbet, Joan Carles Calbet, en declaracions a l’ACN. “També hem buscat alternatives a certs productes si detectàvem que tindríem problemes amb algun fabricant que no podria cobrir la demanda”, afegeix. Calbet assenyala la telefonia mòbil i els portàtils com dos dels sectors amb més problemes de subministrament –a causa de la falta de microxips-, tot i que descarta que faltin productes. “Creiem que s’ha fet molt d’alarmisme, potser intencionat; és cert que faltaran coses puntuals, però això ja passa cada any”, diu. “El que no veurem són estanteries buides”, assegura.En la mateixa línia s’expressa el president de Vic Comerç, Toni Brachs, qui fa una crida a la calma. “Si els consumidors entren a les botigues, trobaran producte”, subratlla. El seu negoci, però, -especialitzat en productes d’electrònica-, també ha hagut de treballar amb previsió per tenir estoc disponible. “Cal estar molt atent, perquè com a comerciants no podem incrementar les comandes així com així”, explica. “Si tinc assignades deu unitats d’un producte i de cop en vull comprar vint, segurament no m’arribaran totes”, comenta. Malgrat les dificultats, PimeComerç assegura que el sector “ha fet els deures” i no preveu una falta d’estoc generalitzada.En aquest sentit, Comertia assegura que el sector s’està movent per trobar “alternatives de marca i de model” dels productes més tensionats “perquè el mercat estigui abastit”. “Hi pot haver carència de models puntuals que tothom vol, però el 95% dels productes segur que trobarem alternativa i no hi haurà problemes per aquestes festes”, diu el president de l’associació. També ho corrobora la directora general de Misako, Eulàlia Torres, qui està convençuda que l’empresa no tindrà problemes de subministrament. “Som molt previsors i ho tenim tot a casa des de fa dies”, assegura en declaracions a l’ACN. Tot i això, Torres reconeix que hi ha hagut un cert endarreriment en l’entrega de productes, així com “problemes” derivats de l’increment de preus, tant del transport com de la llum. Per ara, Misako no ha revertit l’augment de costos en el producte final, tot i que no descarta fer-ho més endavant. En tot cas, l’empresa intentarà repercutir “el mínim possible”, ja que assegura que un increment del preu afectaria la venda.En termes generals, la “motivació de compra” de les famílies, l’estalvi generat durant la pandèmia i el previsible augment del preu mitjà dels productes a causa de la crisi de subministraments provocaran un increment de la despesa mitjana respecte a la campanya anterior, segons la professora dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC, experta en consum i màrqueting, Neus Soler. En concret, la despesa mitjana durant aquest ‘Black Friday’ serà d’entre 180 i 210 euros, entre un 20% i un 12% més que l’any passat, segons un informe de Webloyalty i Google, respectivament. Un ‘Black Friday’ que genera discrepànciesBona part de les empreses catalanes creuen que la campanya del ‘Black Friday’ està perdent popularitat, fins al punt que algunes recorden explícitament als seus clients que aquest divendres no s’aplicaran descomptes. Segons l’estudi de Pimec, un 46% dels comerços enquestats participarà en la campanya d’enguany, un percentatge que l’any 2018 era del 65%. “Celebrar el ‘Black Friday’ sovint vol dir entrar en descomptes molt agressius, i hi ha establiments que no poden o no els interessa entrar en aquest joc”, indica el director de PimeComerç.Des de l’associació Vic Comerç apunten en la mateixa direcció –Brachs assegura que ja són els mateixos clients els que pregunten als establiments si enguany se sumaran a la campanya-, mentre que el director general d’electrodomèstics Calbet veu el ‘Black Friday’ com “una contradicció”. “No es poden fer tants descomptes tenint en compte que falten materials i que hi ha una pujada de preus”, remarca. Tot i que la seva cadena participarà en la campanya, aquest any ha optat per canviar d’orientació i “sortir de l’efecte consumista”. En aquest sentit, l’empresa farà una donació a favor de la recerca del càncer infantil per un valor equivalent als descomptes aplicats a totes les compres entre el 25 i el 27 de novembre.En canvi, el president de Comertia, David Sánchez, creu que els comerços tenen “l’obligació d’entendre que el client està al centre de tot” i considera que la campanya de descomptes importada dels Estats Units “certament ha arribat per quedar-se”. “Totes les marques tenen l’obligació de col·laborar amb allò que és inevitable”, diu. Per la seva banda, Misako assegura que hi haurà “bones ofertes” aquests dies, tot i que aquestes seran més curtes en el temps. El 2020, i amb l’objectiu de fer front a l’impacte de la pandèmia, l’empresa va allargar els descomptes durant tota una setmana. Aquest any, la companyia tornarà a l’estratègia d’anys anteriors i donarà el tret de sortida al ‘Black Friday’ aquest dijous al migdia amb descomptes del 20% en els productes seleccionats. La campanya s’allargarà fins al cap de setmana i acabarà amb el ‘Cyber Monday’ en el canal en línia. Optimisme després de la pandèmiaEls comerciants encaren el ‘Black Friday’ i la campanya de Nadal -“el moment més important de l’any pel consum”- amb “optimisme moderat” perquè, tot i els problemes d’abastiment i l’increment de preus de matèries primeres i del transport, el consumidor “té un estalvi que vol invertir”, explica el president de Comertia, David Sánchez. En concret, els comerciants esperen que les vendes creixin entre un 2% i un 5% en els mesos de novembre i desembre en comparació a les dades del 2019, abans de la pandèmia, segons les projeccions que fan els establiments adherits a Comertia. De fet, aquests comerços ja van superar els nivells de vendes del 2019 en els mesos de setembre i octubre. En el cas de Misako, l’empresa preveu un increment dels ingressos d’entre el 10% i el 15% respecte al mateix període de 2019 i una millora “espectacular” en comparació amb el 2020. La companyia ja ha detectat un augment de les vendes al setembre i l’octubre i assegura que novembre està sent un “molt bon mes”. Més enllà d’aquest cap de setmana, la companyia preveu una “bona campanya de Nadal”, amb un increment del 10% de les vendes respecte al mateix període de fa dos anys. L’empresa va tancar 2019 amb una facturació de 50 milions d’euros, una xifra que va caure un 40% el 2020 per l’impacte de la pandèmia. En el primer semestre de 2021, les vendes van créixer moderadament, però no ha estat fins a la segona meitat de l’any quan Misako ha començat a recuperar les xifres de 2019. Ara, la companyia preveu tancar l’any amb una facturació d’entre 46 milions i 48 milions d’euros. “Si no hagués estat per la primera part de l’any, que encara teníem algunes restriccions, hauria estat un molt bon any”, afirma la directora general. La companyia té actualment 215 botigues físiques a Espanya, Andorra i Portugal.