Diumenge, 24 de gener de 2021 - Edició 913
La República

Colau demana per carta a Endesa, al Govern i a l’Estat una resposta “urgent” davant dels talls de subministrament

ACN Barcelona.-L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha denunciat els talls de subministrament elèctric que afecten alguns barris barcelonins i municipis metropolitans en tres cartes diferents dirigides al president d’Endesa i […]

Avatar
Agències 12/01/2021

ACN Barcelona.-L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha denunciat els talls de subministrament elèctric que afecten alguns barris barcelonins i municipis metropolitans en tres cartes diferents dirigides al president d’Endesa i als màxims responsables polítics en matèria de subministraments a Catalunya i a l’Estat. En el cas d’Endesa, Colau ha reclamat al seu president, Juan Sánchez-Calero, una resposta “urgent” i li ha demanat una reunió “amb la major brevetat possible”. “No es poden tolerar situacions com les que vivim, en les que existeixen famílies que no poden escalfar les seves llars o casos extrems on, a més, tenen persones amb una dependència de l’electricitat per, per exemple, connectar els aparells sanitaris de respiració”, ha alertat.

En la missiva, l’alcaldessa exposa que des de fa mesos s’arrosseguen interrupcions del servei en barris com el Raval o Torre Baró a causa d’una mala adequació de la infraestructura de distribució elèctrica d’Endesa.Colau apunta que el problema rau en la falta d’inversió i manteniment “estructural” i assenyala que a aquests talls se n’han afegit en altres barris i ciutats metropolitanes, coincidint amb un increment de la demanda d’energia per les baixes temperatures.”Mentrestant la seva companyia, any rere any, segueix acumulant importants beneficis”, critica a la missiva. Colau creu que en plena emergència sanitària és “gravíssim” que l’accés a un subministrament bàsic no estigui correctament garantit.Colau també s’ha dirigit al conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, i li ha recordat que la Generalitat és qui té la competència i responsabilitat de garantir el subministrament de l’electricitat i li ha demanat que prengui “les mesures necessàries” per posar fi “de forma urgent” a la situació.”Et demano que la Generalitat exerceixi les seves competències i intercedeixi davant la companyia Endesa i, alhora, coordini les accions a desenvolupar amb els municipis que estem afectats”, ha reclamat. Colau ha apuntat que la situació és “suficientment greu” per actuar d’urgència i amb “contundència” i ha dit que té “tota al disponibilitat” per treballar coordinadament.L’alcaldessa ha adreçat una tercera carta a la ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera, on li demana que com a màxima responsable de la política energètica de l’Estat doni suport a la reclamació d’inversions a les companyies.Colau també insta Ribera a iniciar un debat de fons sobre el model i a plantejar alternatives a llarg termini perquè “l’actual sistema de distribució de l’electricitat genera grans beneficis a unes poques empreses i, en canvi, no ofereix un servei a l’alçada de les necessitats que tenim com a societat avançada”.L’Ajuntament insta Endesa a actuar d’ofici per compensar els afectatsEn roda de premsa, el regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, ha demanat el “restabliment immediat” a totes les llars afectades pels talls i ha instat la Generalitat i Endesa a habilitar canals d’informació directa per als veïns, tant sobre les afectacions com sobre els seus drets i deures. “Són plenament coneixedors de les famílies afectades, el temps d’afectació i si tenen o no dret (a compensació”, ha dit Badia, que ha assenyalat que Endesa hauria de fer “d’ofici” la compensació econòmica als afectats.”Les famílies han d’estar exonerades de pagar el rebut”, ha remarcat Badia, que ha assegurat que en alguns casos de Torre Baró s’han patit fins a 14 talls en un sol mes. El regidor ha constatat que la majoria dels talls tenen a veure amb un “dimensionament” de xarxa inadequat pel volum de població que viu en aquell barri. Amb tot, també ha assegurat que hi ha problemes que són “històrics” com ara la manca de soterrament d’algunes línies o transformadors. Per això, també ha sol·licitat a la companyia que es posin en marxa les actuacions estructurals i les inversions necessàries per, per exemple, ampliar transformadors o soterrar línies. Segons Badia, hi ha “bona predisposició” per part d’Endesa, amb qui esperen poder reunir-se. Amb tot, des del consistori no descarten la possibilitat d’emprendre accions legals. “D’alguna manera som administració responsable dels nostres veïns i podem ser interessats subsidiàriament”, ha conclòs.El consistori desconeix quantes llars es troben afectades pels talls de forma habitual i denuncia, precisament, la manca d’informació al respecte. Endesa diu que la xarxa es troba en bon estat i dimensionadaDes d’Endesa asseguren que “és una prioritat per la companyia garantir el servei i la qualitat del subministrament elèctric” i els “preocupa” la situació que estan vivint els veïns d’algunes zones. Per això, afirmen, segueixen treballant conjuntament per a resoldre les diferents incidències que puguin sorgir, ja siguin ocasionades per connexions irregulars o situacions meteorològiques complexes. En aquest sentit, l’empresa nega, com diu Badia, que els talls tinguin a veure amb problemes de dimensionament. “La xarxa elèctrica de Catalunya es troba en bon estat i dimensionada per a cobrir la demanda dels clients”, indiquen. A més, afegeixen, “es realitzen actuacions periòdiques d’inspecció, manteniment i revisió d’acord amb la normativa establerta”.

Relacionats