Dimecres, 4 d'agost de 2021 - Edició 1105
La República

Celaá defensa estructurar els currículums en competències que preparin l’alumnat per “afrontar els reptes del segle XXI”

ACN Madrid.-La ministra d’Educació, Isabel Celaá, ha defensat la necessitat d’estructurar els currículums en l’aprenentatge per competències que cal adquirir per “afrontar els reptes del segle XXI”. L’objectiu de la […]

Avatar
Agències 26/03/2021

ACN Madrid.-La ministra d’Educació, Isabel Celaá, ha defensat la necessitat d’estructurar els currículums en l’aprenentatge per competències que cal adquirir per “afrontar els reptes del segle XXI”. L’objectiu de la “transformació” del model educatiu serà “fomentar que els alumnes adquireixin les capacitats necessàries per saber adaptar-se als requisits” del món actual quan acabin l’ensenyament obligatori amb 16 anys. “Ja no és suficient l’aprenentatge memorístic”, ha dit Celaá en l’acte de presentació de la proposta aquest divendres. El govern espanyol proposa articular el currículum de l’ensenyament obligatori al voltant de vuit competències i deixar enrere la divisió per assignatures. Celaá ha argumentat que impulsar-ho és “urgent” i “inajornable”.

Celaá ha explicat que el Ministeri d’Educació ja està treballant en els decrets que fixaran els ensenyaments mínims d’aquesta reforma “estructural”, que hauran de desenvolupar les autonomies. Seran ensenyaments mínims “flexibles” i “oberts” que pretenen deixar marge als centres educatius per definir de forma “autònoma” part dels currículums.El Ministeri d’Educació preveu fixar entre el 50 i el 60% dels ensenyaments mínims i deixar la resta a les autonomies i els centres educatius. La previsió és tenir el decret acabat a finals d’aquest estiu, que les comunitats ho desenvolupin fins a l’abril o maig de 2022 perquè es pugui començar a aplicar a l’inici del curs 2022-2023.El professor de Psicologia de l’Educació de la Universitat de Barcelona, César Coll, ha explicat, en representació del grup d’experts que han col·laborat en la proposta, que la “modernització” del currículum “passa per canviar el model” i els “criteris de selecció dels continguts”, ja que no podia ser una “simple revisió dels continguts curriculars”.Coll ha dit que cal “renunciar als enfocs enciclopèdics del currículum” i posar el focus en el desenvolupament de competències perquè els alumnes tinguin les eines per “afrontar els reptes del segle XXI” sense que això “impliqui rebaixar continguts”. Es tracta, segons el Ministeri, de seleccionar els coneixements “imprescindibles” que permetin ser competent a l’hora de “passar a l’acció”.Entre els reptes que ha de ser capaç d’afrontar un alumne quan acabi l’ensenyament obligatori en un entorn de “canvis vertiginosos”, hi ha l’ús segur i crític de les tecnologies, promoure la salut col·lectiva, ser un consumidor responsable o solucionar conflictes mitjançant el diàleg. Això també implicarà canvis en el sistema d’avaluació.En l’acte ha intervingut una professora de Llengua i Literatura a secundària, Guadalupe Jover, que ha apuntat que els problemes d’anteriors currículums són “l’extensió” amb “llistats de continguts interminables” amb continguts “consagrats per tradició”. La “fragmentació” dels continguts i la “inadequació” d’alguns d’ells.”Fa falta una revisió profundíssima” perquè l’alumnat sigui “capaç de mirar de cara els problemes del món”, ha dit. Jover ha remarcat que els currículums no canvien només pels decrets que es publiquen i que cal canviar “moltes peces simultàniament” com la formació del professorat, el sistema d’accés a les places o les avaluacions externes dels alumnes.