Dissabte, 24 de juliol de 2021 - Edició 1094
La República

CCOO demana negociació i respectar la conciliació i els drets laborals en l’aplicació del teletreball en l’educació

ACN Barcelona.-CCOO ha elaborat un decàleg de teletreball d’emergència de l’entorn educatiu que reclama negociació i el respecte dels drets laborals i personals. El sindicat considera que cal establir un […]

Avatar
Agències 14/04/2020

ACN Barcelona.-CCOO ha elaborat un decàleg de teletreball d’emergència de l’entorn educatiu que reclama negociació i el respecte dels drets laborals i personals. El sindicat considera que cal establir un “marc mínim i comú” per a tots els sectors educatius del treball online i per això veu “imprescindible” obrir una negociació amb els interlocutors socials. Ha afirmat que el teletreball “no pot suposar una restricció dels drets col·lectius garantits” i ha demanat que es presti especial atenció a la jornada, la conciliació, la càrrega de treball i la formació. Ha demanat també que la implantació del teletreball com a forma prioritària es limiti al període de confinament i al manteniment de les activitats a distància que decideixin les administracions.

La proposta del sindicat pren com a referència la normativa vigent i les ‘Recomanacions per a empreses i persones treballadores sobre actuacions vinculades a les situacions que es puguin produir per efecte del coronavirus SARS-CoV-2’ del Consell de Relacions Laborals de Catalunya. CCOO ha apuntat que la necessitat que el teletreball s’incorpori com a fórmula de treball requereix que això sigui possible “no només per a les empreses i administracions sinó també per a la persona treballadora”. Ha afirmat que a l’hora de negociar i establir mesures de regulació del teletreball d’emergència cal tenir en compte que, especialment en aquest context, “s’han de fer compatibles les obligacions professionals amb la vida personal” i ha destacat que continuen en vigor els drets de conciliació de la vida personal, laboral i familiar.A més, ha explicat que el teletreball suposa l’aparició de nous riscos laborals, com els ergonòmics o els psicosocials, i que les empreses tenen l’obligació de prevenir amb la col·laboració dels treballadors. En el cas que el treballador no pugui prestar els seus serveis en la modalitat de teletreball perquè no disposa dels mitjans telemàtics o per problemes tècnics, no pot ser motiu de sanció laboral ni pot causar un altre perjudici en l’exercici dels seus drets, “especialment el manteniment de la relació laboral”. CCOO ha afirmat també que el temps dedicat a la formació pel teletreball ha de ser considerat temps efectiu de treball i no ha de restar possibilitats per a la formació contínua prevista en els marcs legals i en els convenis corresponents. Ha afegit que cal respectar la privacitat i la normativa sobre protecció de dades personals i que, finalitzada la situació d’excepcionalitat, “es faci una avaluació profunda de com s’ha implementat aquest teletreball que sigui un punt de partida per a preparar-se per a futures contingències”.