Dilluns, 14 de juny de 2021 - Edició 1054
La República

Carnero (Seat): “Hi hagi planta de bateries o no es fabricaran cotxes elèctrics a Martorell el 2025 amb tota seguretat”

ACN Barcelona.-Seat centralitzarà la reconversió cap al vehicle elèctric a la península Ibèrica encara que no hi hagi la planta de bateries del grup Volkswagen a l’Estat, segons el president […]

Avatar
Agències 26/04/2021

ACN Barcelona.-Seat centralitzarà la reconversió cap al vehicle elèctric a la península Ibèrica encara que no hi hagi la planta de bateries del grup Volkswagen a l’Estat, segons el president del comitè d’empresa de l’automobilística, Matías Carnero. “Hi hagi (planta de) bateries o no, Seat fabricarà cotxes elèctrics el 2025 amb tota seguretat”, diu el recentment nomenat membre del Consell Supervisor de Volkswagen en una entrevista amb l’ACN. Carnero argumenta que abans que la producció espanyola entrés a l’equació, la marca es plantejava importar aquests mòduls de piles d’Alemanya o d’Europa de l’Est. Malgrat tot, Seat insisteix que la indústria “s’ha de transformar per ser sostenible” i reclama que se situï “almenys una planta de bateries” a l’Estat.

Abans del mes de novembre s’ha de decidir qui fabricarà el cotxe elèctric petit del grup –el que serà el substitut natural de l’Ibiza– i Carnero confia que Martorell serà la fàbrica escollida. En cas de quedar-se sense un model zero emissions per fabricar, el president del comitè d’empresa és clar: “Si Seat no fa el cotxe elèctric té els dies comptats perquè l’any 2050 els cotxes de combustió no existiran o estaran prohibits”.Fa dos mesos, l’empresa anunciava que tenia la intenció de produir mig milió de vehicles elèctrics anuals a Martorell a partir del 2025, un objectiu que vinculaven a la implicació de la Comissió Europea i del govern espanyol per electrificar el sector. Seat assenyala que si es vol convertir Espanya en un hub competitiu d’electromobilitat, “s’ha de localitzar almenys una planta de bateries al seu territori”.Segons Carnero, no serà fins l’estiu quan se sabrà on s’ubicarà la planta de bateries que impulsa el consorci publicoprivat entre el govern espanyol, Seat, Volkswagen o Iberdrola i que es finançarà amb fons europeus. Les paraules de la ministra d’Indústria, Reyes Maroto, afirmant que la fàbrica se situaria “a prop de Martorell” per després matisar que es localitzaria “a l’Estat” van desfermar una polèmica per la ubicació entre diferents comunitats autònomes.Després de saber-se que Volkswagen estudia instal·lar una fàbrica de bateries al sud d’Europa però no necessàriament a Espanya, Carnero es mostra confiat en el futur de la marca Seat i la desvincula de l’eventual planta de piles elèctriques. El sindicalista de la UGT afirma que “la bateria és una part important del cotxe però és una peça més”, i afegeix que en un inici es va plantejar fabricar el cotxe elèctric urbà del grup important-les d’Alemanya o països d’Europa de l’Est. “Tenir (la planta de bateries) a prop seria important per l’estalvi de costos logístics que suposarà però en qualsevol cas el futur de Seat està garantit hi hagi o no bateries elèctriques”, diu el líder sindical, que participarà en la primera reunió del Consell Supervisor del Grup Volkswagen a finals de maig.2.000 llocs de treballTot i compartir aquesta visió optimista, Carnero és conscient que “com més a prop es trobi de la fàbrica millor” i anima els ajuntaments de la zona a presentar terrenys per optar a acollir aquesta instal·lació, que pot donar feina a 2.000 persones quan treballi a màxima capacitat. I pel que fa a la ubicació, considera que caldria que se situés a “Martorell, Abrera, el Baix Llobregat o Catalunya” tot i que admet que “Saragossa continua sent a prop” de les instal·lacions.Aquesta instal·lació no serà on s’acoblaran els mòduls de bateries, un muntatge que Seat preveu fer a Martorell o a Barcelona, segons confirmen fonts de l’empresa d’automoció, que haurà d’afrontar un procés de transformació interna començant per la formació dels empleats i per adequar les instal·lacions. Un altre factor que caldrà gestionar és “l’excedent de plantilla” que es produirà perquè “el cotxe elèctric demana menys temps de fabricació que el de combustió”, assenyala Carnero, que proposa que els treballadors que no siguin necessaris a la línia de producció de Martorell puguin treballar a la planta de bateries del consorci.Seat reivindica la seva importància en la reconversió cap al cotxe elèctric assegurant que l’ecosistema només es farà realitat si hi ha un fabricant d’automòbils com ells que estigui preparat per assegurar la demanda i comprar-les. Carnero comparteix aquesta visió tot afirmant que “si l’empresa més potent de l’automoció no fa aquest pas, li faríem un trist servei al sector i a la societat”, ja que “el 2050 tot haurà de ser elèctric i això està a tocar”.Nissan està descartadaD’altra banda, el president del comitè d’empresa de Seat explica que es necessiten un milió de metres quadrats per acollir la planta de bateries del consorci publicoprivat i descarta que es pugui situar als terrenys que Nissan abandona aquest any a Barcelona perquè no són prou grans. És més, Carnero nega que l’automobilística estigui intervenint en la reindustrialització del fabricant japonès tot i que sí que admet que estan interessats en “rescatar treballadors especialistes en electrònica”.Aprofitant l’arribada del finançament europeu per impulsar l’electrificació de l’automoció, el president del comitè d’empresa de Seat reclama un “canvi de xip” i adoptar el sistema francès o alemany de control d’estímuls públics. “M’agradaria que el govern participés en el control de les ajudes i fos present als consells d’administració de les empreses”, diu. “No vull que (Seat) sigui una Nissan”, avisa.El sector demana neutralitatLa resta de proveïdors i integrants de la indústria de l’automoció també hi tenen molt a guanyar amb una fàbrica de bateries a prop. Tenint en compte aquest factor, representants del sector com el Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya (CIAC) reclamen “neutralitat” al govern espanyol a l’hora de decidir on s’ha de situar aquesta planta de bateries elèctriques.Josep Nadal, gerent del CIAC, assegura a l’ACN que “Espanya està preparada per acollir 2 o 3 plantes de bateries amb el temps, però d’entrada n’hi ha d’haver una allà on més convingui als fabricants”. Tot i afirmar que “Catalunya és una de les regions d’Espanya més atractives per acollir-la”, Nadal afegeix que “la fabricació de les bateries hauria de ser a 200 o 300 quilòmetres del punt on s’han d’acoblar finalment”. “Lluny seria que estigués a Àsia”, insisteix.Carnero coincideix a dir que l’Estat espanyol té capacitat per acollir més d’un projecte de bateries elèctriques i considera que la iniciativa de Phi4Tech de fer una fàbrica de cel·les de bateries a Extremadura és “complementa” amb els plans de Seat.Un trimestre complicatEn paral·lel a la producció de models elèctrics, Seat continuarà produint models de combustió com el Cupra Formentor o el Seat León, que estan en ple llançament.Ara mateix, l’automobilística afronta un segon trimestre del 2020 complicat per la falta de subministraments de microxips i amb un ERTO en vigor entre el 18 de gener i el 30 de juny. “En el pròxim trimestre tindrem seriosos problemes”, admet Carnero, que calcula que amb l’eliminació d’un dels torns del model León a finals de maig s’hauran deixat de fabricar 32.000 cotxes.