Edició 2099

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 24 de abril del 2024
Edició 2099

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 24 de abril del 2024

Cant coral i intel·ligència artificial es donen la mà amb una eina d’aprenentatge per a cantants amateurs

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-El quartet vocal Cantoría, el projecte europeu TROMPA, l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) i la Universitat Pompeu Fabra han co-organitzat a Barcelona el primer concert participatiu (presencial i virtual) amb un repertori après i interpretat per cantaires d’arreu a través de l’eina en línia ‘Cantāmus’. La Basílica de Santa Maria del Pi ha acollit un concert de música del Renaixement espanyol amb una primera part interpretada in situ per estudiants de l’ESMUC i una segona amb intervenció telemàtica de la resta de cantants. Especialment pensada per cantants de cor amateurs, la plataforma usa la intel·ligència artificial per interactuar amb els intèrprets i donar-los “feedback” en el procés d’aprenentatge de les partitures.

La basílica acull aquest vespre el concert participatiu que culmina tota una experiència al voltant de l’eina en línia ‘Cantāmus’, fruit del projecte de recerca TROMPA, del Music Technology Group de la Universitat Pompeu Fabra i desenvolupat per l’empresa Voctro Labs. El projecte d’investigació TROMPA, en el qual hi participen universitats i empreses de diferents països europeus, té com a objectiu que la música -i l’aprenentatge de la mateixa- pugui arribar al màxim de persones amb l’ús de la intel·ligència artificial. I de la ma de l’ESMUC, la col·laboració amb el projecte fa incís en la voluntat de dotar d’una dimensió participativa les seves iniciatives de projectes culturals. Aquest projecte permet, d’una banda, difondre el repertori musical del Renaixement Ibèric, del qual en són experts el grup d’exalumnes Cantoría, i de l’altra, oferir la possibilitat de participar en el concert, aprenent dues peces del repertori. El format habitual de concert participatiu té una novetat, i és que aquestes peces es podran aprendre mitjançant l’eina virtual esmentada. Per això intèrprets d’arreu del món han tingut l’ocasió de treballar amb les partitures i aprendre a través del “feedback” que proporciona l’eina a partir de les gravacions de les seves veus. Així, el recital d’avui consta no només d’una part interpretada per estudiants de l’ESMUC -que els últims dies han realitzat classes magistrals de cant històric i un taller d’interpretació al voltant del repertori musical del Renaixement i primer Barroc- amb el conjunt Cantoría.També inclou una segona part en la qual podran intervenir la resta de cantants apuntats al participatiu, amb dues peces: ‘Oy comamos y bebamos’ de Juan del Encina, y ‘Sus, sus, sus’, de Bartomeu Cáceres. Els que no puguin assistir de forma presencial podran seguir el concert per streaming i després gravar la seva pròpia veu a l’eina virtual ‘Cantāmus’, amb què es generarà un cor virtual, una opció que tindran també els cantants que assisteixin al concert de forma presencial.Per preparar el concert a distància també s’han celebrat dues conferències virtuals durant la setmana prèvia, obertes també al públic en general que hi estava interessat. Un, centrada en la nova plataforma per a cantants, i una altra dedicada als aspectes musicològics del repertoriPer Jorge Losana, graduat de l’ESMUC i membre i director del grup Cantoría, ha estat important poder participar d’aquest projecte “d’investigació” dirigit a cantants no professionals. És interessant, diu, perquè “trenca la separació entre la música antiga i la clàssica i les noves tecnologies, sempre que no supleixin el concert en directe, com el d’aquesta tarda”. “El concert és molt especial perquè el pot seguir tothom, però a més hem preparat continguts prèviament i els cantants s’han pogut preparar de manera profunda i individualitzada el repertori que interpretem. Tant els que l’escoltin en streaming com els que hi siguin presents gaudiran d’una experiència que val la pena”, raona el músic i professor murcià.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió