Edició 2098

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 23 de abril del 2024
Edició 2098

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 23 de abril del 2024

Calvet espera que la comissió bilateral d’Infraestructures es pugui reunir “de seguida” un cop hi hagi govern a l’Estat

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-El conseller de Territori, Damià Calvet, espera que la comissió bilateral d’Infraestructures es pugui reunir “de seguida” quan es resolgui la situació política a l’Estat i es pugui formar un nou govern, que es troba en funcions per la manca de suports al PSOE per investir Pedro Sánchez. “Com que tenim la llista, ens podem trucar i parlar immediatament.. Podem parlar del corredor mediterrani, de la vinyeta, de l’aeroport i de les infraestructures pendents de la xarxa viària i amb molta rapidesa”, ha subratllat el conseller en una entrevista a l’ACN. Calvet ha assegurat que la relació amb el ministeri és “sincera, honesta i constructiva” i per això confia reunir-s’hi aviat després de la trobada de l’octubre passat, la primera en onze anys. “Al final el què necessitem que hi hagi a l’altra banda de la taula és algú amb qui es pugui parlar i que sobretot entengui les reivindicacions de Catalunya, les aporti, les comparteixi i aporti solucions”, subratlla Calvet.

Pel conseller de Territori i Sostenibilitat, les solucions passarien perquè “hi hagi més pressupost” i que sigui “més eficient” en la seva execució, i no per “sota” del previst. Tot i que la relació amb l’actual ministre en funcions, José Luis Ábalos, és bona, el conseller prioritza que -torni a ser l’actual ministre o algú altre- el titular de Foment implementi una “agenda modernitzadora” i “entengui el problema política que hi ha entre Catalunya i Espanya”. “Espero que pugui parlar amb una persona, com de fet faig amb el senyor Ábalos o i el secretari d’Estat, Pedro Saura, que entengui que jo soc independentista”, ha afirmat.A l’octubre passat, els dos governs van reunir la comissió bilateral d’Infraestructures després d’onze anys però la trobada va acabar sense acord sobre com destinar 200 milions d’euros previstos per al 2019 dels 759 corresponents a la disposició addicional tercera de l’Estatut i que estan pendents d’abonar. Sobre la taula, hi havia, entre d’altres, una llista d’inversions pendents d’executar per part de l’Estat com els accessos ferroviaris a la Terminal del Prat, el desdoblament de l’R3, els accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona, els accessos ferroviaris al port de Tarragona; els soterraments de les línies ferroviàries a Montcada i Reixac, Sant Feliu de Llobregat i l’Hospitalet; la connexió de l’A-2/AP-7 amb la B-30 a Castellbisbal i l’autovia A-27 entre Montblanc i Valls i la variant de Vallirana.Precisament, la patronal Foment va proposar fa unes setmanes que les administracions destinessin 10.000 milions d’euros addicionals en els propers cinc anys a finalitzar algunes d’aquestes infraestructures que depenen de l’Estat, però també d’altres de la Generalitat. En aquest sentit, Calvet ha indicat que, per exemple, “el capteniment i la voluntat del Govern” amb la línia 9 és “inequívoca” i ha recordat que la Generalitat té un crèdit preconcedit del BEI de 740 milions d’euros per acabar el tram central però que no s’ha pogut executar perquè els pressupostos estan prorrogats. D’altra banda, també ha citat la línia 8 de FGC, que enllaçarà les línies del Vallès i del Baix Llobregat a través de la unió de les estacions de Plaça Espanya i Gràcia i potenciant la intermodalitat amb els tramvies; la unió dels mateixos tramvies per la Diagonal o de la C-17 i la C-33, amb projectes de millora que es licitaran en breu. “Exigir a la Generalitat està molt bé, estem aquí perquè se’ns exigeixi, però també voldríem que es tingués en compte que tenim un dèficit fiscal que no eixuguem”, ha justificat, que ha demanat a Foment del Treball que reclami “un millor tracte fiscal del nostre país, en primera instància”. “Jo soc independentista i considero que com això és bastant irresoluble, la millor manera de disposar de tota la nostra capacitat per poder atendre aquestes necessitats de persones famílies i empreses és esdevenir una república”, ha insistit.R-Aeroport: una nova línia de RodaliesEn l’entrevista a l’ACN, el conseller de Territori, Damià Calvet, també ha refermat la intenció que Ferrocarrils de la Generalitat pugui operar el nou enllaç a la T-1 de l’Aeroport del Prat. Per Calvet, però, no s’ha de concebre com una “llançadora” sinó com una “nova línia de Rodalies”, la R-Aeroport, que connectaria les dues terminals del Prat, Bellvitge, Sants, Passeig de Gràcia i Sant Andreu. Segons Calvet, encara cal acabar de parlar-ne amb Adif i ha recordat que és la Generalitat qui és competent per operar el servei quant a la planificació i la seva gestió ja que transcorre dins de Catalunya.La Llei per regular els taxis i VTC, a partir del primer semestre de l’any que vePel que fa el conflicte obert entre el taxi i el VTC, ha defensat que el decret que va aprovar la Generalitat a principis d’any és “sòlid” però ha admès que és un “tema que no està tancat”, després també que el TSJC suspengués cautelarment la precontractació que va establir l’AMB. Amb tot, el conseller ha expressat la necessitat d’aprovar la Llei que ha de regular el sector i que espera que el Govern hi doni llum verda durant el primer semestre de l’any que ve. A partir d’aleshores, ha continuat, es mantindran contactes amb els sectors implicats, usuaris i administracions. “Estic segur que acabarem tenint una llei que serà justa i equilibrada”, ha pronosticat.En aquest sentit, un dels punts que abordarà el Govern és el sistema de transmissió de llicències, que el conseller ha qualificat “d’imperfecte” perquè ha permès que s’hagin especulat amb els títols. “És evident que ho hem de regular, de manera que no tan sols hi hagi un nombre màxim de llicències sinó que la transmissió passi per l’administració”, ha apuntat Calvet, que ha precisat que hi hauria uns “períodes transitoris” per establir uns preus públics valorats segons el mercat.”Desconeixement” del ministeri sobre la “realitat molt pròpia” dels clubs de velaEl conseller de Territori ha admès que la sortida al conflicte dels clubs de vela catalans -alguns dels quals han hagut de tancar perquè no compleixen amb la Llei de costes que no permet establiments superiors als 300 metres quadrats- “no va com voldríem”. Calvet ha remarcat que són instal·lacions que responen a una “realitat molt pròpia” de la costa catalana i que estan “integrades” als municipis costaners, a més d’haver aportat campions olímpics.La principal causa que encara no s’hagi resolt aquesta problemàtica, segons sosté, és que el govern està en funcions i “encara no tenim ningú a l’altra banda de la taula per poder prendre decisions”, a més d’un possible “desconeixement”. Tot i així, ha garantit que serà dels primers temes que tracti amb el titular de Transició Ecològica un cop hi hagi govern a l’Estat. El conseller demana que l’actual normativa es pugui interpretar que hi hagi 300 metres quadrats d’instal·lacions de varada i 300 més d’instal·lacions socials i així posar fi als expedients disciplinaris que manté oberts Costes. A més, reclama la mateixa sortida que van tenir establiments de l’hostaleria a Andalusia, on s’han pogut conservar els restaurants arran de mar.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió