Divendres, 30 de juliol de 2021 - Edició 1099
La República

Brussel·les vol que al 2024 només es venguin bateries de vehicles amb declaració de petjada de carboni

ACN Barcelona.-La Comissió Europea ha alertat que a partir de l’1 de juliol de 2024 només es podran comercialitzar les bateries de vehicles elèctrics i industrials recarregables que comptin am […]

Avatar
Agències 10/12/2020

ACN Barcelona.-La Comissió Europea ha alertat que a partir de l’1 de juliol de 2024 només es podran comercialitzar les bateries de vehicles elèctrics i industrials recarregables que comptin am una declaració de petjada de carboni. Així mateix, la CE ha proposat aquest dijous “modernitzar” la legislació de la Unió Europea (UE) sobre bateries per tal de fer-les “més sostenibles”. La iniciativa fixa uns requisits obligatoris per a totes les bateries comercialitzades en el mercat europeu, com ara l’ús de materials d’origen responsable o un contingut mínim de materials reciclats, entre altres. Això es tradueix en bateries produïdes amb el mínim impacte ambiental possible.

Amb aquesta proposta la Comissió també pretén impulsar l’economia circular i promoure un ús més eficient dels recursos per tal d’assolir la neutralitat climàtica el 2050. La iniciativa s’emmarca en el nou pla d’acció sobre economia circular aprovat al març. Un dels punts clau és el compliment dels objectius de recollida i reciclatge. En aquesta línia, la Comissió també proposa establir nous requisits i objectius pel que fa al contingut de materials reciclats i la recollida, el tractament i el reciclatge de les bateries al final de la seva vida útil. Segons l’executiu comunitari, això garantiria que l’economia “no perd” les bateries industrials, d’automòbils o de vehicles elèctrics un cop esgotades. La Comissió Europea apunta que per “millorar significativament” la recollida i el reciclatge de bateries portàtils el percentatge actual de recollida, que és del 45%, hauria d’arribar al 65% el 2025 i al 70% el 2030. “L’energia neta és la clau del Pacte Verd Europeu”, ha declarat el vicepresident per al Pacte Verd Europeu, Frans Timmermans. “La dependència creixent de les bateries en el transport, per exemple, no ha de perjudicar el medi ambient. El nou reglament sobre les bateries contribuirà a reduir l’impacte ambiental i social de totes les bateries al llarg del seu cicle de vida”, ha afegit. Vehicles elèctricsEl reglament proposat estableix un marc per facilitar la reutilització de les bateries dels vehicles elèctrics perquè puguin tenir “una segona vida”. Així, es podrien destinar a sistemes fixos d’emmagatzematge d’energia o com a recurs energètic integrat a la xarxa elèctrica. De fet, pel que fa al transport la nova legislació suposaria una “contribució clau” per a l’electrificació del transport per carretera, de manera que les emissions es reduirien de manera significativa i s’augmentaria l’ús de vehicles elèctrics.Segons la Comissió Europea, la demanda de bateries està augmentant i es preveu que es multipliqui per 14 d’ara fins al 2030. Això també provoca un augment de la demanda de matèries primeres, motiu pel qual vol “minimitzar-ne l’impacte ambiental”.