Dijous, 5 d'agost de 2021 - Edició 1105
La República

Brussel·les reclama que llars i transport marítim i terrestre paguin per contaminar més del permès

ACN Brussel·les.-La Comissió Europea vol elevar l’exigència climàtica a la construcció i els transports marítim i per carretera i fer que paguin si volen contaminar més del permès. En el […]

Avatar
Agències 14/07/2021

ACN Brussel·les.-La Comissió Europea vol elevar l’exigència climàtica a la construcció i els transports marítim i per carretera i fer que paguin si volen contaminar més del permès. En el paquet de mesures per assolir la reducció d’emissions d’un 55% el 2030, l’executiu europeu planteja incloure el transport marítim en el règim de comerç de drets d’emissió, un mercat en què les empreses dels sectors sota aquest règim, conegut com a ETS, han de pagar si volen superar el límit d’emissions que tenen fixat. Fins ara, el transport marítim estava fora d’aquest sistema, sota el qual sí que es troben unes 10.000 instal·lacions del sector energètic i manufacturer, així com les aerolínies.

La proposta de l’executiu europeu també vol elevar l’exigència climàtica al transport per carretera i la construcció, també fora d’aquest sistema. En aquest cas, però, no proposa incloure’ls en el règim d’ETS, sinó crear un mercat paral·lel similar a l’utilitzat per a la indústria.El sistema ETS imposa un límit d’emissions per cada unitat de producció i obliga a comprar drets d’emissió si es volen superar els permesos. La compra de drets és en forma de títols per cada tona de CO2 que s’emet de més.La compra de drets d’emissió segueix la regla de l’oferta i la demanda. Per aquest motiu, quan la demanda ha estat molt baixa el preu dels títols ha caigut i el sistema, que vol penalitzar els que contaminen, ha perdut eficàcia. A això també se suma que l’ETS té drets que són gratuïts, especialment pensats per a les indústries amb alt risc de deslocalització.En els últims anys s’han anat retirant progressivament títols, també dels gratuïts, cosa que ha fet elevar el preu dels drets d’emissió. Amb l’arribada de l’aranzel climàtic, una de les principals propostes del paquet verd, els títols gratuïts s’aniran reduint progressivament fins a suprimir-los el 2026, any en què es preveu que l’impost al carboni en frontera estigui plenament implementat.La proposta de la Comissió Europea planteja incloure al règim d’emissió tots els vaixells de més de 5.000 tones brutes. S’inclouran totes les emissions dels viatges dins de la Unió Europea i la meitat de les emissions dels trajectes que comencin o acabin fora del bloc comunitari i les que s’emeten mentre el vaixell està atracant a ports de la Unió. La proposta planteja començar el nou sistema de mercat d’emissions per a llars i transport rodat d’una manera “ordenada” a partir del 2026. Segons el text, alguns títols es donaran de manera Augment de la reducció d’emissions de la resta d’àmbitsEn el cas dels sectors que no estan actualment sota el règim d’ETS, com el transport rodat o la gestió de residus, l’agricultura o la calefacció, la Comissió Europea ha augmentat l’objectiu de reducció d’emissions per a tots els països. Tots aquests àmbits representen el 60% de les emissions de la Unió Europea. En el cas d’Espanya, el nou objectiu de reducció d’emissions s’eleva fins al 37,7%, mentre que la xifra anterior no arribava al 30%. La nova mitjana europea és del 40% i Suècia, Luxemburg i Alemanya són els que tenen un objectiu de reducció d’emissions en aquests àmbits més elevat. En canvi, els de l’est són els que tenen una xifra més baixa, ja que els objectius es fixen segons el PIB.