ACN Brussel·les – Brussel·les ha rebutjat les propostes dels exportadors xinesos de vehicles elèctrics per evitar nous aranzels, però s’obre a negociar una “solució efectiva” per acabar amb la competència “injusta” que respresenten per a la indústria automobilística europea. El portaveu de la Comissió Europea responsable de comerç, Olof Gill, ha confirmat aquest dijous que cap dels compromisos xinesos sobre preus o volum d’exportacions elimina els efectes dels subsidis estatals que reben ni respecta les normes de la UE i l’Organització Mundial del Comerç. Tanmateix, el seu vicepresident de la CE per a comerç, Valdis Dombrovskis, es reunirà dijous de la setmana que ve amb el ministre xinès de comerç, Wang Wentao, per abordar la disputa comercial.
La Comissió Europea va anunciar al juliol la imposició d’aranzels de fins al 37,6% a les importacions de vehicles elèctrics procedents de la Xina per fer front a la “competència deslleial” del gegant asiàtic arran d’una investigació europea sobre els subsidis xinesos. D’acord amb les conclusions de l’executiu, els vehicles elèctrics procedents de la Xina es beneficien de “subsidis injustos” al llarg de tota la cadena de subministrament, generant “amenaces de danys econòmics” als productors de cotxes elèctrics de la Unió.
Preguntat per les declaracions del president espanyol, Pedro Sánchez, que demana reconsiderar els aranzels, Gill ha assegurat que l’executiu comunitari ara mateix està centrat a buscar una solució “negociada” que abordi els “efectes dels subsidis il·legals detectats” i no ha volgut comentar les paraules del dirigent espanyol.
Poc després que Brussel·les anunciés els aranzels als cotxes elèctrics de la Xina, Pequín va obrir una investigació per “competència deslleial” de les importacions europees de porc.