Dimecres, 4 d'agost de 2021 - Edició 1105
La República

Baró d’evel inaugura el Festival Grec amb una celebració del talent local i la capacitat de reinventar-se

ACN Barcelona.-La companyia Baró d’evel ha aportat la seva “injecció” d’essència, talent local i capacitat d’adaptació en el tret de sortida al Festival Grec 2020, una edició marcada per la […]

Avatar
Agències 01/07/2020

ACN Barcelona.-La companyia Baró d’evel ha aportat la seva “injecció” d’essència, talent local i capacitat d’adaptació en el tret de sortida al Festival Grec 2020, una edició marcada per la crisi del coronavirus, molt reduïda i amb més artistes de casa que mai. En poques setmanes, el grup de Blaï Mateu i Camille Decourtye han aixecat l’espectacle inaugural ‘A tocar!’, amb què han reunit a l’escenari del Teatre Grec una representació intergeneracional i multidisciplinària de la cultura catalana (Frederic Amat, Raül Refree, Lina, Tortell Poltrona –pare de Mateu- i la veterana Imma Colomer, entre altres). L’objectiu, posar tots els llenguatges “a la mateixa alçada” i construir un espectacle que convida a “aixecar-se” i no rendir-se en temps difícils.

Aforament reduït, les cadires del teatre separades a metre i mig de distància, i ocupades, aquesta nit inaugural, per treballadors essencials durant els mesos més durs de la pandèmia per coronavirus. Aquest era l’aspecte de la grada del Teatre Grec la nit inaugural del festival barceloní. Al seu davant, dalt de l’escenari, s’hi ha desplegat un espectacle igualment marcat per la crisi sanitària, ‘A tocar!’, de la companyia catalanofrancesa Baró d’evel. “Sabia que serien sensibles davant la situació, i farien una cosa molt delicada, molt poètica i molt respectuosa, i realment ha estat un encert”, expressava el director del festival, Cesc Casadesús, poc abans de l’arrancada. Per Casadasús, el d’avui ha estat un moment “molt emocionant”, i una inauguració “especial” donades les circumstàncies i les dificultats per tirar endavant aquesta edició del festival. “Trigarem a oblidar aquesta nit que ara viurem”, ha vaticinat. L’aposta per arrencar una edició reduïda i amb presència molt majoritària d’artistes locals va ser Baró d’evel. “La seva proposta és com un excorcisme que ens ajuda a veure la llum de les nits d’estiu i a sortir de la foscor”, opina Casadesús. La companyia que formen Blaï Mateu i Camille Decourtye ha respost la confiança del festival amb un espectacle en col·laboració amb un elenc divers d’artistes de casa, utilitzant aportacions d’aquests i elements de muntatges anteriors que prenen nous sentits en el moment actual. “L’art ha de fer més gran l’imaginari col·lectiu que ens permeti inventar o buscar maneres de funcionar diferents”, exposava Blaï Mateu també abans de la funció d’aquesta nit. Maneres diferents i “diverses” com el mateix espectacle, ‘A tocar!’, que és també una celebració –sense “alegria lleugera”- de retrobar-se de nou als escenaris i una reivindicació del fer “en comunitat”. “Fer comunitat podria ser la solució de tot plegat”, apuntava el coautor d’un muntatge amb to crític, que adapta creacions prèvies d’uns i altres que es poden llegir en clau de present. Fins i tot, diversos moments es refereixen específicament al present: els dos monòlegs més punyents, interpretats per Tortell Poltrona (pare de Mateu) i Imma Colomer són l’un una dissertació sobre la mort i, l’altre, una anàlisi crítica sobre la pandèmia escrita per la filòsofa Marina Garcés. “L’exercici de transformació que necessiten els humans ara no es farà sense poesia”, assegurava Decourtye en la presentació del muntatge dimarts passat. L’espectacle, doncs, no renuncia a l’evocació, a través de la música (Raül Refree, Lina, entre altres), la dansa, i la creació d’imatges visuals (a càrrec de Frederic Amat), amb una successió d’escenes que congrega totes les generacions: des de la filla petita dels creadors de l’espectacle, fins a la veterania d’Imma Colomer. Circumstàncies excepcionalsBaró d’evel va arribar fa tres dies de França, i des d’aleshores han anat recorrent Catalunya per parlar sobre l’espectacle amb cada artista. Les circumstàncies de la pandèmia han dificultat, per suposat, les possibilitats d’assajar conjuntament. “Aquest muntatge serà el campió a nivell d’urgència que hem fet mai”, assegurava Decourtye, al respecte.Acostumats a treballar amb la majoria de la companyia a França, Baró d’evel celebra poder recuperar “lligams d’aquí”, i reunir en un escenari “tota la família artística”. A la inauguració oficial d’aquest dimarts hi ha assistit l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, la consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga, el tinent d’alcaldia de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat, Joan Subirats, i diversos regidors de l’Ajuntament. La resta del públic eren treballadors dels serveis essencials que es van lluitar contra el coronavirus a primera línia, des de treballadors de mercats i de la neteja, personal dels transports públics, sanitaris de diversos centres, policia i voluntaris, entre altres. ‘A tocar!’ farà demà el seu darrer passi, ja amb públic general.