Dijous, 23 de setembre de 2021 - Edició 1155
La República

Barcelona tramita l’ordenança de la Zona de Baixes Emissions a l’espera del vot definitiu al ple del dia 20

ACN Barcelona.-La Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat ha dictaminat aquest dimarts a la tarda la proposta d’ordenança que ha de permetre l’entrada en vigor al gener de la Zona […]

Avatar
Agències 10/12/2019

ACN Barcelona.-La Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat ha dictaminat aquest dimarts a la tarda la proposta d’ordenança que ha de permetre l’entrada en vigor al gener de la Zona de Baixes Emissions (ZBE). Després del període d’al·legacions a la proposta original del govern, el text modificat ha superat el tràmit en comissió i es votarà definitivament en el ple del dia 20 de desembre. Tots els grups de l’oposició han facilitat el tràmit però han reservat el seu vot fins al plenari de divendres vinent. En tot cas, tal com ha expressat l’executiu municipal aquest matí, el govern espera com a mínim obtenir el suport d’ERC i el de Barcelona pel Canvi, i aplicar així la restricció a vehicles contaminants a partir del dia 1 de gener.

Tot i que el regidor Eloi Badia ja ha avisat al matí que el govern dona el text modificat bastant per “tancat”, ha reiterat després a la comissió que estan oberts a “totes les converses” per intentar arribar a un acord més ampli el proper divendres.I és que des de l’oposició tots els grups s’han mostrat crítics amb alguns aspectes de la proposta d’ordenança. Des d’Esquerra, el grup més favorable a la proposta, la mesura de la ZBE serà “un pas” però és el principi d’un camí que ha de ser “molt més contundent”. “És una certa oportunitat perduda d’anar més enllà”, ha expressat la regidora Maria Buhigas.Amb tot, ERC ha aconseguit que s’integri en la nova ordenança una proposta dels republicans i fonts del grup asseguren que en el ple hi votaran a favor. La mesura pactada amb Esquerra beneficiarà les famílies vulnerables que tenen un cotxe contaminant i el necessiten per treballar, ja que s’aplicarà una moratòria en aquests casos durant el primer any de l’entrada en vigor de la ZBE.JxCat vol un pla de motosDes de JxCat, la regidora Francina Vila ha considerat que “encara hi ha qüestions que cal aprofundir” i ha explicat que el seu grup demanarà que es faci un estudi per saber l’impacte de la mesura en el sector del transport col·lectiu. JxCat també ha “trobat a faltar” que el govern fos més “sensible” amb les motos, que consideren una “pedra angular” en la mobilitat a la ciutat.En aquest sentit, Vila ha avançat que estan treballant amb l’executiu de Colau per definir “un pla de motos”.PP, Cs i BcnCanvi reclamen “flexibilitat”Al seu torn, Ciutadans ha lamentat que el govern no hagi acceptat cap de les seves al·legacions, que considera eren “de sentit comú”. Així ho ha expressat el regidor taronja Celestino Corbacho, que ha remarcat que el govern hauria de ser “una mica més flexible” quan comenci a aplicar la ZBE.La formació taronja, havia demanat un any més de moratòria per alguns vehicles o deixar fora de la zona l’Hospital Vall d’Hebron i el del Mar.Més crític ha estat el PP, que ha lamentat que des del govern “no s’han fet els deures”. “L’aplicació de l’ordenança no s’ha fet de forma progressiva, sinó precipitada”, ha dit el regidor Óscar Ramírez, advertint que la ZBE comportarà “greus problemes de circulació”.Al seu torn, Barcelona pel Canvi (BcnCanvi) també ha demanat, com Cs, una major “flexibilitat” per poder remodelar l’ordenança. I, igual que el PP, creuen que la proposta no s’ha treballat en paral·lel a altres canvis com ara millorar el transport públic, el ‘carsharing’ o pàrquings dissuasoris a l’entrada de la ciutat. Així ho ha explicat la regidora Eva Parera, que ha admès que el text actual “no acaba de convèncer”. Amb tot, Parera ha agraït que s’hagin acceptat esmenes que el seu grup va fer prèviament.La votació definitiva de l’ordenança es farà en el ple del dia 20 de desembre, quan el govern de BComú i PSC espera obtenir prou suports per tirar endavant amb la ZBE i que entri en vigor l’1 de gener del 2020, tal com està previst.