Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024
Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024

Barcelona comptarà el curs vinent amb un nou institut i dos centres públics més

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – El curs 2023-2024 s’iniciarà a Barcelona amb un nou centre de secundària, l’Institut Vallvarca, i dos nous centres que s’incorporen al xarxa pública, l’Institut Escola Sant Felip Neri i l’Escola Segre. Es preveu que continuï la tendència dels darrers cursos amb un descens de la demanda de places a I3, 336 menys segons el padró existent. Per primera vegada a Infantil 3 s’ofereixen més grups en centres públics que en concertats i la diferència del nombre de places ofertades es redueix. Això és conseqüència que en la preinscripció del curs 2023-2024 els centres concertats han reduït les capacitats d’I3 per aproximar-se a les que ofereixen els centres públics. S’adeqüen les ràtios a les necessitats d’escolarització de cada zona educativa.

L’oferta inicial de places per al curs 2023-2024 a I3 és de 11.821, de les quals 5.801 són places en centres públics i 6.020 són places en concertats, i s’estima una demanda de 10.416. Aquestes places estan distribuïdes en 179 centres públics (amb 278 grups) i 147 concertats (amb 274 grups). El decrement de les places s’explica per la disminució de ratis, en funció de les necessitats de cada zona educativa. Això suposa 44 places més a la pública i 256 menys a la privada.

Publicitat

El 78% de l’alumnat que cursarà I3 el curs 2023-2024 està escolaritzat a I2 en el curs actual. D’aquests, 4.606 estan matriculats a escoles bressol i llars d’infants públiques i 3.535 a llars d’infants privades, per un total de 8.141.

<strong>Novetats a Infantil</strong>

Pel que fa a l’oferta pública, hi ha dos centres més que el curs passat per la incorporació a la xarxa pública de l’Escola Sant Felip Neri a Ciutat Vella (Institut Escola Sant Felip Neri) i l’Escola Mare de Déu de la Soledat a Sant Andreu (Escola Segre). Totes dues donaran resposta així a la necessitat d’escola pública en els districtes respectius i s’avançarà en la necessitat d’equilibri entre el nombre de residents i l’oferta d’educació incrementant el pes de la pública.

Aquestes dues incorporacions a la xarxa pública, juntament amb el tancament de l’Escola Nostra Senyora del Carme (Sants-Montjuïc) per cessament de l’activitat, expliquen que hi hagi tres centres menys de concertada per al curs vinent. Finalment, també es mantenen els grups addicionals per necessitats d’escolarització, en aquest cas a Sants-Montjuïc (l’Escola Francesc Macià), a Sant Andreu (Escola El Sagrer) i Gràcia (Escola Reina Violant); i s’inicia una segona línia estructural a l’Institut Escola El Molí (Nou Barris).

<strong>Novetats a ESO</strong>

A 1r d’ESO s’ofereixen 195 grups en 75 centres públics d’arreu de la ciutat, el mateix nombre que l’any passat. La pèrdua d’un grup a la concertada s’explica amb la integració de l’Escola Sant Felip Neri a la xarxa pública. En total hi haurà 5.495 places públiques i 8.820 concertades, amb un total de 14.315.

Entrarà en funcionament l’Institut Vallcarca (Gràcia), de dues línies, i provisionalment s’ubicarà en l’equipament de l’Escola Pare Poveda, fins que no estigui finalitzada la construcció definitiva del seu equipament; i l’Institut Escola Sant Felip Neri (Ciutat Vella) s’incorpora a la xarxa pública amb un grup. A més, es crea un grup addicional a l’Institut Flos i Calcat (Nou Barris), i l’Institut Escola Londres (Eixample) recupera una línia. L’Institut Escola Angeleta Ferrer (Eixample) i l’Institut Teresa Pàmies (Horta-Guinardó) deixaran de tenir un grup addicional.

L’Institut Vall d’Hebron (Horta-Guinardó) de dues línies d’ESO, i l’Institut Guineueta (Nou Barris), amb una única línia, deixaran d’impartir primer d’ESO, ja que són centres que passaran a oferir estudis postobligatoris, i que concentrin l’oferta formativa de diferents famílies professionals, generant així complicitat entre els centres formatius i l’activitat empresarial del sector.

Pel que fa a les adscripcions, es continua treballant en la simplificació dels instituts adscrits per buscar l’equilibri i per millorar la continuïtat dels projectes pedagògics de les escoles als instituts en el pas de primària a secundària. Es treballa perquè en el curs 2024-2025 el 96% de les escoles estiguin adscrites a 2 o 3 centres de secundària i que un d’ells sigui l’institut de referència. En el curs 2017-2018, el 82% de les escoles tenia 2 o 3 instituts adscrits.

Es treballa per un model de pas de primària a secundària que promogui una educació de més qualitat a l’alumnat, i que faciliti als centres educatius la coordinació de les seves accions pedagògiques per aconseguir itineraris educatius coherents, a fi de garantir la continuïtat de tot l’alumnat i per tal de lluitar contra la segregació. Les adscripcions asseguren la continuïtat pedagògica entre les dues etapes educatives com en el pas de l’alumnat al centre de secundària.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió