Dissabte, 19 de juny de 2021 - Edició 1059
La República

Barcelona comença les obres per fomentar una mobilitat sostenible coincidint amb l’inici del desconfinament

ACN Barcelona.-Barcelona ha iniciat aquest dilluns les primeres senyalitzacions i actuacions necessàries per adaptar l’espai públic i la mobilitat de la ciutat al desconfinament progressiu de la població. Concretament, s’ha […]

Avatar
Agències 04/05/2020

ACN Barcelona.-Barcelona ha iniciat aquest dilluns les primeres senyalitzacions i actuacions necessàries per adaptar l’espai públic i la mobilitat de la ciutat al desconfinament progressiu de la població. Concretament, s’ha començat la pacificació de Consell de Cent, l’execució de millores al carril bus de Pla de Palau i de Passeig de Gràcia i la creació de corredors bici a València i Pau Claris. El pla d’acció complet que es preveu acabar durant el mes de maig inclou 30.000 m2 nous pels vianants, 17 intervencions de millora en carrils bus i 21 nous quilòmetres de corredors bici en 10 vies de la ciutat, a més d’altres mesures de gestió i comunicació.

Segons la tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, la mobilitat a la ciutat aquest primer cap de setmana en què es permetia l’esport individual i passejar ha enviat un missatge “molt clar”. “Els veïns de Barcelona necessiten un espai públic adaptat”, ha dit, argumentant que és “indispensable” gestionar l’espai públic d’una altra manera després del confinament.Així, ha explicat Sanz, amb les noves actuacions es facilita que la gent pugui complir amb les distàncies de seguretat a l’hora de fer esport, passejar o desplaçar-se.Durant el cap de setmana passat, ha indicat, l’increment d’ús de carrils bici a la ciutat ha estat del 325% entre les 7 i les 10 del matí i de més del 160% durant la franja del vespre. “Hem de treballar en aquesta direcció”, ha afegit la tinenta d’alcaldia, remarcant la importància d’una mobilitat sostenible i d’ampliar els espais a la ciutat.Segons Sanz, l’objectiu és que les actuacions que s’inicien aquest dilluns siguin “indefinides” encara que a nivell d’obra siguin tàctiques i se senyalitzin només amb pintura. “Posteriorment esperem poder determinar obra i fer els separadors”, ha dit sobre els nous carrils bici. Les motos, fora de les voreresEn paral·lel a les diferents actuacions de pacificació de carrers o millores de la xarxa de bus també s’anirà procedint a la retirada de les motos aparcades a la vorera per facilitar la mobilitat dels vianants. Sanz ha recordat que el consistori ja va presentar fa uns mesos un pla per treure les motos de les voreres i la idea ara és que això es pugui fer en les pròximes setmanes, començant aquesta mateixa amb la retirada de les motos de Consell de Cent. Més espai per a vianants i bicicletesL’actuació iniciada aquest dilluns al carrer Consell de Cent, entre el carrer Urgell i el Passeig de Gràcia, consisteix a reduir l’espai del cotxe a un sol carril delimitat a 30km/h i ampliar la vorera amb 4 metres més a partir d’actuacions tàctiques amb pintura. A més de pacificar Consell de Cent, també es preveuen actuacions per a generar més espai per a la mobilitat sostenible a l’avinguda Diagonal, la Gran Via, la Via Laietana i els carrers de Rocafort i Girona. El tall dels laterals de Diagonal i Gran Via es preveu iniciar “com a molt tard” la setmana vinent. Segons Sanz, l’ajuntament està treballant “a contrarellotge” amb les contractacions per a fer totes les actuacions. A banda, també es faran millores a la xarxa de carril bus, ja sigui segregant carrils, creant nous trams o fent ajustos en alguns ja existents i s’ampliaran els itineraris ciclables per fomentar desplaçaments en bibicleta en 10 vies: Gran Via (Aribau-pg. Gràcia); València; Roger de Llúria; Pau Claris; pg. Santa Coloma; Castillejos (Travessera fins a Consell de Cent); Indústria (pg. Sant Joan fins av. Gaudí); Creu Coberta-Ctra. Sants; Av. Meridiana (per can Dragó) i Via Augusta.Les mesures per la nova mobilitat comptaran amb un pressupost total de 4,4 milions d’euros i es preveu que el gruix d’actuacions s’enllesteixi durant aquest mes de maig.Dimarts està previst executar les actuacions de millora al carril bus de la Via Favència (entre el carrer Artesania i la plaça Karl Marx) i al carrer Balmes (entre el carrer de la Granada del Penedès i l’avinguda Diagonal); i dimecres s’actuarà al carrer Espronceda amb el passeig Garcia Faria. A partir de dijous s’iniciaran les tasques per implantar un corredor bici al carrer Roger de Llúria.Més mesuresA banda de les mesures a l’espai públic, el pla d’acció per adaptar la ciutat a la nova mobilitat també preveu mesures de gestió i comunicació per aplicar tant de manera immediata com a curt termini, abans de l’estiu del 2020. Entre aquestes hi ha el disseny i l’impuls d’un protocol d’higiene per al transport públic així com una campanya per prestigiar-lo.També es preveu, entre altres, intensificar els controls “d’indisciplina” en carrils bici o bus i finalitzar el repartiment de les llicències definitives per operadors de bicisharing i motosharing.Sense novetats sobre la ZBEDurant la roda de premsa, Sanz ha assegurat que per ara no hi ha novetats sobre la Zona de Baixes Emissions. A l’abril havia d’iniciar-se el període sancionador però continua ajornat en un context excepcional de crisi sanitària i estat d’alarma. Tampoc no hi ha novetats pel que fa a l’aparcament a l’àrea verda i blava. En qualsevol cas, Sanz ha insistit a recomanar l’ús de la mobilitat sostenible. Segons ha dit, en l’ús del transport privat als accessos a la ciutat aquest dilluns hi ha una reducció del 56%, i a l’interior de la ciutat del 55% respecte l’habitual. Segons la tinenta, és un ús molt similar al dels primers dies de l’estat d’alarma.