Dissabte, 5 de desembre de 2020 - Edició 863
La República

ANPE assegura que la llei Celaá “atempta” conra el dret a l’ensenyament en castellà i demana recórrer-ho al TC

ACN Barcelona.-El sindicat de professorat ANPE ha afirmat que l’esmena pactada en l’anomenada llei Celaá on el castellà deixa de ser llengua vehicular a l’ensenyament “atempta contra el dret d’una […]

Avatar
Agències 20/11/2020

ACN Barcelona.-El sindicat de professorat ANPE ha afirmat que l’esmena pactada en l’anomenada llei Celaá on el castellà deixa de ser llengua vehicular a l’ensenyament “atempta contra el dret d’una part significativa de l’alumnat en determinades zones d’Espanya al no rebre ensenyaments obligatoris en la seva llengua materna”. Ha alertat que això afectarà també al caràcter estatal dels cossos de docents. Per això, ha confiat que els grups parlamentaris amb capacitat de recórrer la norma davant del Tribunal Constitucional “ho facin”. ANPE ha criticat la “manca de diàleg” en l’elaboració de la norma i ha lamentat que “no té en compte els principals protagonistes, els docents”.

En un comunicat, ha augurat que es tracta d’una norma “que serà derogada o modificada” quan hi hagi un canvi de govern, com ha passat amb altres lleis educatives. Per a ANPE el projecte era “precipitat” i el resultat un text “encara més ideologitzat” que incorpora mesures “molt polèmiques i controvertides que polaritzen i fraccionen cada vegada més les posicions polítiques, socials i territorials en l’àmbit educatiu”. Un altre dels punts criticats és la promoció “semiautomàtica” de l’alumnat, ja que trenca els valors d’esforç i mèrit “i no és la solució contra el fracàs escolar”. Ha afegit que els alumnes més desfavorits seran els més perjudicats per la mesura perquè no podrà compensar els dèficits d’aprenentatge per un altre mitjà diferent. Tampoc veu amb bons ulls que es rebaixi la capacitat de l’estat a fixar el currículum bàsic, com tampoc que les comunitats tinguin més paper en la formació inicial i permanent dels docents. El sindicat ha exigit que sigui el Ministeri d’Educació qui faci una proposta, un cop escoltades les comunitats, per ser negociada amb els representants del professorat. En concret, proposa que s’articuli, en el marc d’un Estatut de la Funció Pública Docent, l’ingrés i accés als cossos docents, i l’establiment de la carrera professional docent des de l’ingrés fins a la jubilació, regulant i consolidant un sistema de jubilació anticipada. ANPE ha reivindicat que es mantingui “el caràcter estatal dels cossos docents” i ha alertat que si això no és així s’acabaran configurant 17 sistemes educatius diferents a l’Estat. “Una llei que respon més a ser una moneda de canvi per a altres assumptes de la governabilitat d’Espanya i que ens allunya de la veritable prioritat política i social que és l’Educació”, ha resumit ANPE.

Relacionats