Divendres, 30 de juliol de 2021 - Edició 1100
La República

ANFAC i Gasnam reclamen una xarxa “mínima” de 150 hidrogeneres a l’Estat el 2025 per fomentar la mobilitat amb hidrogen

ACN Barcelona.-L’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (ANFAC) i l’associació de transport sostenible Gasnam han reclamat al govern espanyol la implantació d’una xarxa “mínima” de 150 hidrogeneres a l’Estat […]

Avatar
Agències 30/06/2021

ACN Barcelona.-L’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (ANFAC) i l’associació de transport sostenible Gasnam han reclamat al govern espanyol la implantació d’una xarxa “mínima” de 150 hidrogeneres a l’Estat el 2025 per fomentar la mobilitat amb hidrogen. Actualment, a Espanya hi ha quatre hidrogeneres i cap d’aquestes està oberta al públic. A aquestes s’hi suma un projecte “molt avançat” a Barcelona i un altre a Palma. Les entitats han assegurat que cal “córrer” si Espanya vol ser “el campió mundial” d’aquest àmbit i han demanat ajudes a les administracions per fer front al cost de la construcció, d’entre un milió i vuit milions d’euros per cada estació.

ANFAC i Gasnam han assegurat que la principal “barrera” per al desenvolupament de l’hidrogen a la mobilitat és l’absència d’hidrogeneres. De fet, Espanya no té cap estació d’hidrogen pública i se situa molt per darrere d’Alemanya o França, amb 83 i 16, respectivament. “Si volem ser líders, cal donar la volta a la situació”, ha assegurat el director general d’ANFAC, José López – Tafall. ANFAC i Gasnam consideren que caldria implementar una hidrogenera en cada nucli urbà de més de 100.000 habitats, 71 a tot l’Estat. A aquest element s’hi suma la necessitat de tenir una distància màxima de 250 quilòmetres entre estacions, segons recull el full de ruta de l’hidrogen del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.D’acord amb aquest requisit, ANFAC i Gasnam calculen que seria necessari implementar 79 hidrogeneres més. En total, estimen que seria necessària una xarxa de 150 estacions, “ben distribuïdes i amb una capil·laritat adequada” per poder garantir la mobilitat amb hidrogen. La planificació comença amb la construcció de quinze estacions el 2021, amb un desplegament amb “més força” entre 2022 i 2023 i l’assoliment de l’objectiu abans de 2026. D’aquesta manera, les associacions avancen el termini establert en el full de ruta de l’hidrogen del govern espanyol, que preveu la creació d’una xarxa d’entre 100 i 150 estacions d’accés públic el 2030. Una de les dificultats per dur a terme aquesta planificació és el cost inicial, d’entre un i vuit milions d’euros. Davant aquesta situació, les entitats reclamen a les administracions una intensitat d’ajuda “elevada” fins que hi hagi una demanda “real”.A Espanya hi ha actualment quatre hidrogenares, i cap d’aquestes està oberta al públic. A aquestes s’hi suma un projecte a Palma i un altre “molt avançat” a Barcelona. Previsiblement, la capital catalana comptarà aquest any amb la primera planta d’hidrogen d’ús públic de l’Estat, impulsada per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i construïda per Iberdrola en el polígon industrial de la Zona Franca.L’estació subministrarà hidrogen d’origen renovable a la flota d’autobusos urbans de l’empresa, a altres grups de vehicles elèctrics de Barcelona i a les manufactures establertes en el complex industrial.