ACN Barcelona.-Les companyies aèries, les agències de viatges, les empreses de telecomunicacions i els bancs han sigut els sectors que han rebut més queixes per part dels consumidors des que es va decretar l’estat d’alarma per fer front a la pandèmia de la covid-19, segons dades de Facua. L’associació ha rebut 16.150 consultes a través del seu web i telèfon des que va començar el confiament de la població. El nombre de consultes que reben s’han multiplicat per 5 a la mitjana mensual, que va ser de 3.200 durant l’any passat. Facua ha reforçat les línies telefòniques i compta amb 123 treballadors en actiu. En aquest mes, s’han obert 805 expedients en representació dels socis.
El sector del transport ha encapçalat el rànquing, amb el 37% del total de queixes i les aerolínies com a protagonistes gairebé absolutes “per la seva negativa a tornar els diners als passatgers que no han pogut volar”. Les agències de viatges han concentrat la immensa majoria de les queixes al sector de l’oci i els serveis de vacances, i ocupen el segon lloc del llistat global, amb el 21,7% de les queixes. També en aquest sector s’han presentat nombroses reclamacions contra hotels i empreses organitzadores d’espectacles cancel·lats per no tornar els diners als usuaris.El tercer lloc en el balanç de reclamacions el comparteixen, amb una lleugera diferència, les companyies de telecomunicacions (10,1%) i els bancs i entitats financeres (9,6%). Al costat de les “habituals” denúncies per l’alta en serveis que no corresponen amb l’oferta i problemes per donar-se de baixa, en les ‘telecos’ s’han produït casos de pujades tarifàries en serveis de fibra i paquets integrats vulnerant la prohibició aprovada per l’Estat durant l’estat d’alarma.A la banca, als casos oberts per irregularitats en hipoteques i comissions abusives s’hi han començat a sumar reclamacions per la negativa de les entitats a concedir la moratòria en el pagament de crèdits i préstecs a usuaris que compleixen els requisits establerts pel govern espanyol.Els següents sectors amb majors percentatges de reclamacions, tots dos amb el 2,9%, han sigut les companyies d’assegurances i els problemes relacionats amb la compra i reparació d’electrodomèstics i equips electrònics. En el primer cas, fonamentalment per negar-se a solucionar sinistres en habitatges. En el segon, per la devolució de l’import de productes acabats d’adquirir o la reparació d’articles en garantia.La plataforma d’afectats per la situació generada per la covid-19 que l’associació va posar en marxa el 19 de març ja compta amb 5.500 consumidors. Facua ha posat a disposició de tothom dos simuladors en línia per comprovar si compleixen els criteris de vulnerabilitat econòmica per accedir a les moratòries de lloguers i hipoteques.