Edició 1953

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 30 de novembre del 2023
Edició 1953

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 30 de novembre del 2023

Aena redueix les seves pèrdues fins als 60 milions d’euros durant el 2021

|

- Publicitat -

ACN Madrid – Aena va tancar el 2021 reduint les seves pèrdues fins als 60 milions d’euros davant els 126,8 milions d’euros de l’exercici anterior, segons ha informat la companyia aquest dimecres al matí a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). D’aquesta manera, l’empresa arrossega encara els efectes de la pandèmia en un any en què el tràfic de passatgers va créixer un 57,7% respecte al 2020, fins als 119,9 milions, i va recuperar el 43,6% dels usuaris del 2019. Pel que fa els ingressos totals consolidats, es van situar en 2.393,3 milions d’euros, un 6,7% més respecte al 2020. Els ingressos aeronàutics van créixer un 35,1%, fins als 1.332,2 milions d’euros, mentre que els ingressos comercials van caure fins als 799,2 MEUR, un 23,6% menys.

 

Publicitat

 

 

Aena va concloure l’any passat encara amb pèrdues, de 60 milions d’euros, que contrasten amb els 1.442 milions d’euros de benefici que la companyia va obtenir el 2019, últim any abans de la pandèmia.

El resultat brut d’explotació (Ebitda) al 2021 va ser de 644,8 milions d’euros, xifra que representa un retrocés del 9,8% respecte al 2020, incloent 31 milions d’euros de la consolidació de Luton i -84,5 milions d’euros del Grup Aeroportuari del Nord-est de Brasil situant el marge en el 26,9% (31,9% el 2020).

El deute financer net consolidat del grup Aena es va incrementar fins als 7.446,3 milions d’euros, incloent 545,2 milions d’euros procedents de la consolidació del deute financer comptable de Luton i 11,1 milions d’euros d’ANB, davant els 7.030,9 milions d’euros al tancament del 2020.

D’altra banda, fins a data d’avui, l’import estimat de reducció total de rendes procedents dels operadors comercials de les activitats de duty-free, botigues i restauració, entre d’altres, és de 1.300 milions d’euros després de l’entrada en vigor de la llei 13/2021, que en la seva disposició final setena modifica els contractes d’arrendament o cessió de local per als negocis que tenien un contracte en vigor el 14 de març del 2020.

La modificació, aprovada al Congrés, establia que els contractes quedarien reduïts automàticament “en proporció directa al menor volum de passatgers on s’ubica el local respecte el volum de passatgers que va existir en el mateix aeroport el 2019” i remarca que Aena no pot exigir un lloguer per un import superior.

Segons Aena, més de 90 operadors comercials van acceptar la proposta de la companyia, que eximia el pagament de les quotes durant els primers mesos de pandèmia, fins a l’estiu del 2020, i durant els següents mesos rebaixes del 50% fins al setembre de l’any passat. Si no hi estaven d’acord, però, els llogaters passaven a abonar la totalitat del lloguer. El conflicte va acabar als tribunals i també al Congrés, amb la modificació del mecanisme que Aena havia d’utilitzar per cobrar els lloguers.

En un comunicat, la companyia assegura però que “seguirà defensant els interessos de tots els seus accionistes, entre ells, l’Administració de l’Estat, és a dir, els contribuents espanyols”. En el seu moment, Aena va estimar en 1.500 milions d’euros l’impacte de la nova mesura en els seus comptes fins al 2025.

D’altra banda, arran de la crisi de la covid-19, l’empresa presidida per Maurici Lucena va adoptar una sèrie de mesures per assegurar la liquiditat. A 31 de desembre, la companyia disposa de caixa de facilitats creditícies per import de 2.747,3 milions d’euros, junt amb la possibilitat de fer emissions a través del programa ‘Euro Commercial Paper’ fins als 900 milions d’euros.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Subscriu-te al nostre butlletí

Editorial

Opinió