Dilluns, 26 de setembre de 2022 - Edició 1523
La República

Aena calcula que les aerolínies s’estalviaran 60 milions d’euros amb la reducció de tarifes

ACN Madrid/Barcelona – Aena calcula que la reducció de taxes aprovada per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) suposarà un estalvi de 60 milions d’euros per a […]

Agències 18/02/2022

ACN Madrid/Barcelona – Aena calcula que la reducció de taxes aprovada per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) suposarà un estalvi de 60 milions d’euros per a les aerolínies, que precisament aquest migdia han valorat “amb reserves” la rebaixa de tarifes ja que creuen que podria haver estat superior. Així ho han indicat fonts del gestor aeroportuari, que ha celebrat que l’organ supervisor hagi “validat” la proposta d’Aena i que, asseguren, és la més important des del primer DORA. D’altra banda, Aena ha previst una oferta de 220 milions de seients per a la pròxima temporada d’estiu per part de les aerolínies, xifra que suposa un 3,6% més que al 2019 i que es traduirà en un “augment de la competitivitat”.

Si es compara amb les tarifes del 2021, les aerolínies estalviaran uns 60 milions d’euros, segons els càlculs d’Aena. És per això que la companyia adverteix que si els preus els bitllets pugen seran per altres factors i per decisió de les aerolínies i no per un augment de les tarifes, segons fonts de l’empresa gestora de la xarxa d’aeroports.

Aquest migdia, l’Associació de Línies Aèries (ALA) havia lamentat que en tractar-se d’una rebaixa menor de la desitjada per haver de fer front a les despeses sanitàries a les instal·lacions d’Aena podia repercutir en el preu dels bitllets i en la recuperació del sector, molt colpejat per la pandèmia. L’empresa presidida per Maurici Lucena estima que l’aportació per passatger per recuperar la despesa per fer front a la covid-19 serà d’uns 80 cèntims de mitjana.

Segons Aena, posant d’exemple un client que viatgi entre l’aeroport del Prat i un destí de l’espai econòmic europeu com Roma, Munic, Londres-Gatwick o París-Orly en un Boeing 737 amb capacitat per a 144 persones passarà de pagar 21 euros de mitjana a 11, és a dir un 46%. Si el destí o l’origen és internacional, la taxa per passatger seria de 16 euros davant els 37 fins ara, un 57% menys, agafant com a model un vol operat amb un Airbus A330-300 amb capacitat per a 234 persones.

D’altra banda, Aena ha explicat que durant aquest any ha aplicat incentius per valor de 82 milions d’euros amb l’objectiu de “facilitar la recuperació” de les aerolínies arran de la crisi causada per la pandèmia.

Incentius en funció de l’ocupació

De cara a la temporada d’estiu, entre l’1 d’abril i el 31 d’octubre, la companyia té previst aplicar incentius a les aerolínies que viatgin amb altes ràtios d’ocupació, tot i que seran diferents als del 2019.

Així per als vols de curt radi i Llatinoamèrica –un mercat que s’ha recuperat notablement- es reduiran les taxes un 50% amb un factor d’ocupació situat a partir del 80%. En canvi, per als vols de llarg recorregut –excloent l’Amèrica Llatina- el llindar se situarà en el 70% i la bonificació de les taxes serà del 100%.