Dissabte, 25 de setembre de 2021 - Edició 1157
La República

Adif finalitza les obres per a protegir dels temporals les vies del tren entre Mataró i Cabrera de Mar

ACN Barcelona.-Adif ha finalitzat les obres per protegir les vies del tren dels temporals marítims a la línia Barcelona-Mataró-Maçanet Massanes, al tram entre Mataró i Cabrera de Mar. Els treballs, […]

Avatar
Agències 26/07/2021

ACN Barcelona.-Adif ha finalitzat les obres per protegir les vies del tren dels temporals marítims a la línia Barcelona-Mataró-Maçanet Massanes, al tram entre Mataró i Cabrera de Mar. Els treballs, que han comptat amb una inversió superior als 12 milions d’euros, han reforçat 2,2 quilòmetres de de la línia amb una nova franja protectora de pedres d’entre 8 i 16 metres. Les actuacions tenien l’objectiu de consolidar i reparar les esculleres existents i pal·liar els efectes negatius que havien provocat els temporals, amb onades que arribaven fins la via del tren. Els treballs s’han acabat sense afectar les circulacions de les línies R1 i R11 de Rodalies.

Gràcies a aquestes obres, s’ha creat una franja formada per les capes d’escullera, filtre i nucli, generant un nou espai entre el mar i la plataforma de vies. En total, s’han utilitzat 330.137 tones de material d’escullera i s’han executat 31.336 metres de micropilots per mantenir la via protegida si algun temporal s’emporta part de l’escullera.Es va donar prioritat a aquesta obra després de la reiteració d’episodis amb “seriós impacte tant sobre la infraestructura ferroviària com sobre les instal·lacions de seguretat i senyalització”, motivats per l’arribada de l’onatge sobre les vies, en un punt en què la via discorre pràcticament al costat del mar. Adif defensa que, amb els treballs, s’ha aconseguit reparar els danys causats, minimitzar aquestes afectacions i que les condicions meteorològiques adverses no generin més efectes nocius sobre la plataforma i les instal·lacions ferroviàries en una zona molt sensible.En el tram d’actuació, s’ha restituït i reforçat amb dues capes d’escullera, integrades en una estructura de nucli que descansa sobre el trencaones existent. Aquesta solució evita qualsevol tipus de fonamentació en el llit marí. De forma paral·lela, s’han executat tractaments de reforç per preservar l’estabilitat estructural del terraplè, i la reparació de l’escullera.Així mateix, s’han establert mesures preventives addicionals, que inclouen la definició de llindars que permeten fixar restriccions de trànsit amb caràcter preventiu en base a les dades d’alertes proporcionades per l’AEMET.També s’inclou una instrumentació de la plataforma ferroviària que permet controlar l’estabilitat mitjançant la col·locació de inclinòmetres i claus d’anivellament, abans, durant i després de l’execució dels treballs. Aquesta actuació, a més, evita afeccions estructurals sobre el propi terraplè situat al costat de la via ferroviària.Aquesta obra també ajuda a pal·liar els efectes del canvi climàtic, ja que amb la mateixa s’incrementa la resiliència de la infraestructura i de tota la franja de costa en què s’ha executat el reforç de l’escullera.