ACN Barcelona.-Adif ha xifrat en uns 20 MEUR els danys provocats pel temporal Gloria en la infraestructura ferroviària a Catalunya, segons les primeres estimacions dels equips tècnics. Després de fer les primeres avaluacions, Adif ha detectat 52 zones amb danys greus o molt greus en les instal·lacions localitzades en les línies Barcelona-Mataró-Maçanet (14 incidències), Barcelona-Vic-Puigcerdà (18), Barcelona-Sant Celoni-Portbou (14), Barcelona-Manresa (1), Barcelona Móra la Nova-Zaragoza (2), Barcelona-Vilanova i la Geltrú-Sant Vicenç de Calders (2) i Barcelona-Vilafranca del Penedès (1). Tot i això, s’ha restablert la circulació en tots els trams a excepció del que uneix Malgrat i Blanes, “que es manté sense previsió”.
Segons Adif, els desperfectes s’han estès i afecten “la pràctica totalitat” de les línies d’ample convencional de Catalunya, el que “dificulta” la gestió dels recursos disponibles. La companyia ha assegurat que des del primer moment i en aquells punts als que es podia accedir ja s’han iniciat les inspeccions i reparacions per a reposar les instal·lacions afectades. Pel que fa al trajecte entre Malgrat-Blanes, interromput pel trencament del pont sobre el riu Tordera, “de moment es manté sense previsió de restabliment fins que els tècnics d’Adif puguin accedir a la zona amb plenes garanties de seguretat i poder realitzar un estudi detallat de les actuacions necessàries per a reconstruir-lo”. Serà llavors quan es farà una previsió més aproximada per al restabliment del tram. Les afectacions són de tipologia diversa segons la zona. Així, al Maresme, l’onatge i el vent han provocat danys en la senyalització i en les comunicacions en quatre trajectes diferents, acumulació de sorra i sediments en tres, ocupacions de circuits i problemes de via i desperfectes en la xarxa de fibra òptica. Una de les línies més afectades és la de Barcelona-Vic-Puigcerdà, que té 18 punts amb incidències. D’entre aquestes destaquen nou per despreniments, la caiguda d’arbres entre La Garriga i Puigcerdà, la inundació del túnel de Vic i problemes diversos de senyalització. Pel que fa a la línia Barcelona-Sant Celoni-Portbou, els principals problemes són per despreniments, incidències en terraplens i arrossegament de materials. Al tram Maçanet-Girona se circula amb restriccions en règim de via única i es preveu el restabliment del tràfic el 3 de febrer. Per últim, en la línia Barcelona-Móra la Nova-Zaragoza hi ha dos afectacions per despreniments, dues més a la línia Barcelona-Vilanova-Sant Vicenç dels Calders, una incidència més per despreniment entre Terrassa i Manresa i una darrera per la caiguda d’un arbre en l’estació de Sant Joan Despí. Totes aquests normalitzades. Velocitat limitadaL’estat en que han quedat aquestes zones, les reparacions i el permanent control obliga a establir Limitacions Temporals de Velocitat, que s’aniran suprimint en funció del comportament de les infraestructures. Així, es van establir 37 limitacions, de les quals 22 ja han estat suprimides i de la quinzena que queden pendents nou s’eliminaran abans del 7 de febrer, cinc durant el març i una darrera, entre Sant Quirze-Ripoll, a l’abril. La companyia ha mobilitzat més de 220 tècnics propis i d’empreses col·laboradores i unes 30 màquines, així com camions i altra maquinària per fer front als efectes del Gloria.