Dilluns, 23 de Setembre de 2019 - Edició 424
La República

Les empreses hauran de garantir el dret dels clients a rebre tota la informació en català

El Consell de Garanties Estatutàries ha avalat el dret dels consumidors a rebre en català tot tipus d’informació relacionada amb el consum, inclòs en el Projecte de llei del codi de consum de Catalunya (pdf) i que els diputats del PP van portar a aquest organisme el 25 de maig passat. L’article 128.1 especifica que les ‘persones consumidores tenen dret a rebre en català’ tota la informació i documentació sobre consum, però no especifica el mateix dret en castellà. Els populars van al·legar que l’article no s’adequava a la Constitució ni a l’Estatut, però el Consell de Garanties estableix que no s’hi contradiu i que és ‘raonable subratllar l’opció lingüística’ del català amb ‘ànim normalitzador’. Tal i com ja va avançar directe!cat una de les obligacions de les empreses serà disposar de versió en català a la seva pàgina web.

Redacció
Redacció 22/06/2010

El 25 de maig passat els diputats del PP van portar al Consell de Garanties Estatutàries el Projecte de llei del codi de consum de Catalunya, en concret l’apartat 2 de l’article 128.I, el qual especifica que les ‘persones consumidores tenen dret a rebre en català’ tot tipus de documentació com ara ‘invitacions a comprar, informació de caràcter fix, documentació contractual, reguards i factures’, entre d’altres; ‘informacions necessàries per al consum’, o bé informació de tipus contractual, com ara ‘contractes d’adhesió, contractes amb clàusules tipus’ o altres.

No obstant això, en el mateix article, en l’apartat 1 –l’anterior-, s’especifica les persones consumidores ‘tenen dret d’acord amb el que estableixen l’Estatut d’autonomia i la legislació aplicable en matèria lingüística, a ésser ateses oralment i per escrit en la llengua oficial que escullin’.

Els diputats populars van considerar que en l’apartat 2 el precepte atorga el dret a rebre ‘el conjunt d’actuacions en matèria de consum’ en català, però en canvi que no preveu els mateixos termes en llengua castellana, i per aquest motiu van creure que podria comportar conseqüències jurídiques diferents en el tractament entre el dret d’opció lingüística de les persones que trien el català i les que opten pel castellà, i que aquesta regulació podria esdevenir ‘discriminatòria’.

El Consell de Garanties Estatutàries conclou que aquest apartat no es contradiu ni amb l’Estatut ni en la Constitució ja que l’article ‘no únicament no exclou el dret d’elecció d’una llengua davant de l’altra sinó que garanteix necessàriament aquest dret en els mateixos termes, tant per al català com per al castellà’, i que així ho especifica en l’apartat 1 de l’article.

També a Internet
Fins ara la Llei de Política Lingüística perseguia aquelles empreses i comerços que no empressin com a mínim el català en les seves retolacions i comunicacions físiques, però la nova Llei del Codi de Consum que actualment tramita el Parlament durà aquestes sancions més enllà. Tal com reclamaven els webmasters catalans, a partir d’ara la Generalitat podrà sancionar aquelles empreses que no respectin els drets lingüístics també a la xarxa, i els webs d’empreses que proveeixin serveis als usuaris catalans hauran d’utilitzar ‘almenys el català’. Ho han confirmat a directe!cat tant la secretaria de Política Lingüística com l’Agència Catalana de Consum (ACC), des d’on s’ha deixat clar que el nou Codi de Consum empararà els ciutadans ‘en tots els canals de comercialització’.

Relacionats