Dimarts, 23 de Juliol de 2019 - Edició 362
La República

Les dones representen un terç de la indústria musical a Catalunya i només el 23% dels artistes en festivals

ACN Barcelona.-La representació femenina a la indústria musical catalana representa un 33% del total, segons les dades de l’Anuari de la Música 2019 que el Grup Enderrock i l’Associació Professional […]

Avatar
Agències 12/07/2019

ACN Barcelona.-La representació femenina a la indústria musical catalana representa un 33% del total, segons les dades de l’Anuari de la Música 2019 que el Grup Enderrock i l’Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC) han donat a conèixer aquest divendres. Tot i que en només tres anys s’ha doblat la presència femenina als festivals, només el 23% són veus o grups integrats per dones. “No hi ha cap festival a Catalunya paritari”, ha dit el director editorial del Grup Enderrock, Lluís Gendrau. El més paritari el 2018 va ser el Bioritme amb un 36%, i el que menys el Canet Rock, amb un 7% de dones. Els festivals moderen el creixement amb només un 2% més d’assistents el 2018. Mentre el consum de música en directe en català bat rècords i passa del 39% al 43%, la producció de discos en català continua reduint-se, amb un 9% menys respecte el 2017.

El paper de les dones és minoritari en tots els àmbits del sector excepte a les escoles en formació elemental (54%) i grau mig (57%), però es perd la paritat en els estudis superiors i professionals (38%). Es constata, doncs, un abandonament en la professionalització de les dones en l’àmbit de la música.Després del Bioritme, el Guitar BCN i el Primavera Sound són els festivals que més representació femenina tenen, mentre que el Canet Rock i el Vida es situen a la cua. La xifra d’empresàries en companyies de management, sales i segells és del 16%, tot i que el personal femení arriba al 38%. La presidenta de l’Institut Català de les Dones, Núria Balada, ha apuntat aquest divendres que el reconeixement de les dones en el sector musical és lent però que avança “fermament”. Per la seva banda, la presidenta de l’Asociación de Mujeres Profesionales de la Industria de la Música (MIM), Carmen Zapata, ha assegurat que fan falta polítiques que animin a les dones a “preservar els seus somnis”, i ha defensat la necessitat d’aplicar incentius de gènere per assolir la paritat. L’Anuari posa de manifest una reducció d’un 4% d’inversió pública en la música a Catalunya, mentre que a les Illes Balears ha augmentat un 49% i al País Valencià un 71%.Els festivals, un model esgotat?Tot i que el públic de la música en directe augmenta del 40 al 46%, el consum de grans festivals i certàmens es redueix del 40 al 36%. Gendrau assegura que el públic prefereix concerts de proximitat de cartells més exclusius, però que les xifres rècord de festivals recents mostren que encara hi ha marge de creixement als grans esdeveniments. “Potser el model dels festivals està esgotat”, ha plantejat Gendrau. Des del 2009, el públic a festivals s’ha doblat arribant als 3 milions de persones actuals.El directe manté el catalàLa música en català no avança als festivals, amb un estancament entre el 23% i el 25% els últims tres anys. A l’Acampada Jove un 80% dels artistes canten en català, mentre que a la cua hi ha el Primavera Sound amb un 4%. En tota la indústria del directe, però, el consum de música en català bat rècords i passa del 39% al 43%. Una de les dades negatives de l’Anuari és la reducció del 9% de la producció de discos en català. La facturació global de la indústria discogràfica catalana ha perdut el 2018 un 2,4% de facturació a causa del retrocés en la venda física i la pèrdua d’ingressos per distribució a botigues. No obstant, la indústria discogràfica experimenta un “canvi radical” cap al mercat digital, ha assegurat Gendrau, ja que representa el 75% de les vendes, i repunta un 17% el volum de negoci gràcies sobretot a l’streaming (+30%).Els més venutsUn any més el disc més venut de 2018 ha estat el Disc de la Marató, seguit de Manolo García, Sergio Dalma i Rosalía. En llengua catalana els més venuts han estat Alfred García, Els Catarres, Doctor Prats i Els Pets, tots ells amb més de 10.000 còpies. Per streaming, en canvi, els més descarregats han estat Txarango, Dàmaris Gelabert i Joan Dausà. El pop-rock continua creixent però amb més moderació (+2%), mentre que l’increment més gran pel que fa els gèneres musicals es troba en la música urbana, que creix un 23%, seguit de la infantil (+7%) i la clàssica (+6%).

Relacionats