Diumenge, 24 Febrer 2019

Una aposta metropolitana per fomentar l’activitat econòmica a través de la Formació Professional

El 60% dels recents titulats al territori metropolità troben feina en els primers 9 mesos

|

Segueix-nos a

L’AMB es proposa fomentar l’activitat econòmica a través de la promoció, ocupació i la creació d’empreses en els camps de la indústria, el comerç, els serveis i els recursos turístics. Són els objectius pel mandat del conveni entre l’AMB i la Fundació BCN Formació Professional d’enguany, on l’AMB hi ha destinat 247.400 €. El programa es va posar en marxa l’any 2015.

Com comenta Jaume Collboni, vicepresident de Desenvolupament Social i Econòmic de l’AMB, “La FP és la porta d’entrada a moltes professions que jugaran un paper clau en la lluita contra l’atur, i un espai de recerca entre tecnologies i treball social, la qual cosa garanteix un elevadíssim nivell d’èxit en el camp de la inserció laboral, molt superior al que actualment té el món universitari.”

   

El pla ha d’abordar sinergies territorials, econòmiques i formatives que des de l’àmbit local difícilment es poden detectar. És per això que l’estratègia passa per fomentar la innovació en l’FP, potenciar la relació amb l’empresa, desenvolupar recerca aplicada per donar suport a centres i empreses, internacionalitzar els centres FP del territori facilitant que els alumnes puguin fer estades a l’estranger, difusió i promoció per visibilitzar la FP i assessorar a municipis i entitats de l’AMB en aquesta matèria. Les xifres evidencien bons resultats: la inserció laboral és alta. El 60% dels recents titulats a l’AMB troben feina en els primers 9 mesos, tal com assegura la professora de cicles de grau mitjà a l’Institut Bonanova, Laura Bádenas, que destaca la “mobilitat” de la borsa de treball i la quantitat de demanda laboral.

D’altra banda, segons Bádenas, la finestra de la Formació Professional – “molt més centrada en l’àmbit laboral, amb assignatures molt més especifiques i realistes”- motiva a molts alumnes a compaginar l’àmbit laboral amb la continuïtat de la seva formació. “Parlem d’estudiants molt joves que veuen que, un cop acabada l’ESO, han d’estudiar matèries que no els interessen, però que a l’FP troben la motivació per continuar formant-se en un àmbit que els agrada. Fins i tot molts sense haver-s’ho plantejat en un principi”, explica la docent, que també ha donat classes en l’àmbit universitari i pot fer-ne una comparació: “és una manera que entrin al món laboral relativament d’hora, perquè implica menys anys que una carrera universitària. A més, els resultats es veuen des de molt aviat, no han d’esperar a acabar per veure els fruits”. Tot, sensacions que comparteix l’Eric Corredera, que va estudiar un grau superior d’Administració i Finances al Col·legi Sagrat Cor-Sarrià després de fer batxillerat i prendre’s un any sabàtic en que “veia que el meu futur no anava enlloc”. “Aleshores, vaig optar per l’FP i em va ajudar molt a focalitzar el meu futur. Vaig acabar amb ganes d’estudiar més i, ara, faig la carrera universitària de màrqueting i comunicació digital per continuar amb la formació que vaig començar”, explica.

S’ha vist que la indústria, la química i l’alimentària tenen un pes important en l’activitat econòmica de l’àrea metropolitana de Barcelona, però l’oferta d’FP és limitada i la demanda baixa (no superen el 5% del seu pes respecte al total de la matriculació) i és per això que cal fomentar aquest àmbit a través del programa, així com combatre la manca d’oferta FP en els municipis del nord de la comarca del Baix Llobregat, que ha de ser resolt per millorar l’encaix amb el sector industrial local. Però també ha d’acabar amb la desigualtat de gènere en algunes de les famílies professionals (com la imatge personal o la indústria).

Fundació BCN Formació Professional
Fundació BCN Formació Professional

Fomentar l’Erasmus, també per al professorat

Fins al moment, 12 centres de 10 municipis s’han adherit al Consoci Erasmus+, una de les altres apostes fortes del conveni. Servirà per dotar els estudiants de majors competències laborals i lingüístiques, culturals i personals. Aquests estudiants tenen l’oportunitat de realitzar una estada formativa amb una durada de dos mesos en empreses de diferents ciutats europees.

El programa Erasmus+, però, no només va dirigit a estudiants sinó que hi ha una altra formació per a professionals. El programa d’estades europees per a docents gestiona la mobilitat d’un grup de professors/es de centres d’FP amb l’objectiu de donar a conèixer, contrastar i analitzar altres metodologies de treball en Formació Professional a diferents ciutats europees. “L’objectiu és nodrir-nos del potencial amb què compta la Formació Professional a Europa i transmetre posteriorment els coneixements adquirits”, explica la professora de cicles de graumitjà, Laura Bádenas, que transmet l’experiència viscuda des del seu institut.

 


Seguiu-nos a:

MÉS LLEGITS

572 Seguir
61,948 Seguir