Diumenge, 16 de Juny de 2019 - Edició 325
La República

Els ‘riders’ volen que Inspecció del Treball arribi fins al final en el cas Glovo

Afirmen que la plataforma s’ha posat en contacte amb ells preocupada per la imatge de l’empresa

Redacció
Redacció 30/05/2019
Pla general de la roda de premsa de la IAC i altres organitzacions en defensa dels drets dels Riders / ACN

La Federació d’Altres Activitats de la Intersindical Alternativa de Catalunya i la Plataforma Riders x Derechos han instat Inspecció de Treball a fer la “feina d’ofici” i arribar “fins al final” amb Glovo després de la mort de Pujan, un dels seus repartidors “sense contracte” el cap de setmana després d’un accident de trànsit. El delegat sindical i membre de la FAA-IAC, Oriol Alfambra, ha assenyalat que “si es prenen mesures necessàries i això passa és una desgràcia” però que si no és així, aleshores és una “negligència”. “Les negligències han de tenir responsables i aquestes responsabilitats s’han de depurar”, ha afegit Alfambra, en una roda de premsa a la seu del Col·lectiu Ronda acompanyat d’altres portaveus sindicals i extreballadors d’altres plataformes com Deliveroo. Segons han explicat, ara no tenen opció per denunciar l’empresa per la via penal. Glovo, d’altra banda, s’han posat en contacte amb els representants sindicals però més “preocupats per la imatge de Pujan a terra”, han lamentat Alfambra i la delegada sindical de Riders IAC, Núria Soto.

Segons han detallat, els contactes amb Glovo “han estat molt minsos” i no s’ha concretat “ni data de reunió ni pla de diàleg ni ordre del dia”. Així i tot, Alfambra ha mostrat “voluntat dialogant” per part dels ‘riders’ per seure a parlar amb l’empresa però ha exigit com a “primera condició” regularitzar la situació laboral dels repartidors, tal com ja va concloure Inspecció de Treball el febrer passat.

Pel delegat sindical i membre de la FAA-IAC, Oriol Alfambra, “ara mateix el regne d’Espanya és un paradís fiscal per a aquestes empreses perquè operen segons els seus criteris”. “No entenem com es possible que havent-hi aquestes resolucions (d’Inspecció de Treball) no sigui el ‘primer compleix i després en parlem’… És ‘fes el que vulguis i després en parlem'”, ha criticat.

Per la seva banda, pel portaveu de l’IAC, Marc Casanovas, el fet que les empreses no reconeguin la relació laboral amb els treballadors provoca “que no només desapareixen els drets laborals mínims que hauria de tenir un treballador sinó que anem cap a un model d’inseguretat”. “Aquests aplicatius converteixen el mercat de treball en una mena de joc de rol”, ha afirmat Casanovas, en referència al fet que els repartidors han “d’anar passant pantalles”.

“Tots ens hem saltat alguna vegada un semàfor per fer una comanda més per la pressió que et posa l’empresa quan t’envia un correu dient-te que els teus temps estan sent baixos”, ha indicat la delegada sindical de Riders IAC i extrebalaldora de Glovo, Núria Soto. “La precarietat mata, aquestes empreses estan matant, el model que propicien aquestes empreses maten i el que exigim és que Glovo doni d’alta els treballadors”, ha insistit Soto, que també ha reclamat que les empreses ofereixin formació en prevenció de riscos laborals i que es cobri un mínim per hora “que no faci que els treballadors es juguin la vida constantment”. A més, també ha considerat necessari un “posicionament polític i institucional tant en l’àmbit estatal com local”.

D’altra banda, els representants sindicals han denunciat que les empreses que hi ha darrere aquestes plataformes són fons d’inversió que s’enriqueixen “a costa de tots” i “del sistema públic” i han recordat que aquest divendres se celebra a Madrid un macrojudici contra Deliveroo en què la Seguretat Social reclama l’impagament de totes les quotes de gairebé mig miler de treballadors a Madrid.

Relacionats