Diumenge, 18 d'Agost de 2019 - Edició 388
La República

Els ciutadans de la Metròpolis de Barcelona podran viatjar en transport públic amb el bitllet d’una zona

La mesura, impulsada per l’AMB, reduirà en alguns casos fins al 50% el preu del bitllet i preveu que comporti un increment de la demanda de 4,6 milions de viatges […]

Redacció
Redacció 22/11/2018

La mesura, impulsada per l’AMB, reduirà en alguns casos fins al 50% el preu del bitllet i preveu que comporti un increment de la demanda de 4,6 milions de viatges anuals

A partir de l’1 de gener de 2019, els ciutadans dels 36 municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona podran desplaçar-se en transport públic per tota la metròpoli amb el bitllet d’una zona. La mesura aprovada per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona i impulsada per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) unificarà el preu dels bitllets del transport públic dels 18 municipis de la primera corona de la metròpolis amb els 18 de la segona.

La tarifa plana metropolitana s’aplicarà a tots els bitllets integrats, a excepció de la T-16, els títols socials de l’AMB i Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), els títols federats i els monomodals dels operadors. La mesura només afecta a la metròpolis barcelonina, és a dir, les relacions entre els municipis metropolitans amb la resta dels municipis del sistema ATM que no són metropolitans es mantenen.

El director de Mobilitat i Transport de l’AMB, Joan Maria Bigas, ha explicat que “ningú haurà de pagar més zones de les que està pagant en aquest moment, però no obstant això sí que hi haurà molta gent que pagarà menys”. El canvi suposarà un estalvi fins del 50% en el cas de la T-10 i del 26% en el cas de la T-trimestre, T-jove i T-mes.

Increment de la demanda i disminució de la contaminació

Amb l’aplicació d’aquesta nova mesura es preveu  un increment de fins a 4,6 milions de viatges, que si se sumen als 50 milions de desplaçaments que es realitzen cada any entre la primera i segona corona de la zona metropolitana, fan un total de gairebé 55 milions de viatges. Bigas ha afirmat que “es preveu un increment de nous usuaris, que fins ara no viatjaven en transport públic per una qüestió econòmica”.

Un altre dels objectius és afavorir el canvi d’hàbits cap a una mobilitat més sostenible i reforçar, en conseqüència, la lluita contra la contaminació atmosfèrica. El vicepresident de Mobilitat i Transport, Antoni Poveda, ha destacat que “amb mesures com aquestes es redueixen les congestions de les vies principals i, sobretot, la contaminació atmosfèrica que comporten”. Es preveu una reducció de gairebé 3 milions de viatges en vehicle particular, amb un estalvi d’emissions de 9.500 tones de CO₂.

 

 

 

 

Tribut metropolità

Es calcula que la rebaixa tarifaria costarà, aproximadament, uns 23 milions d’euros, dels quals 17 milions els aportarà l’AMB a través del Tribut Metropolità. A partir de l’any vinent els municipis metropolitans de la Zona 2 també passaran a pagar el tribut metropolità, com ja estan fent els municipis de la Zona 1. Un tribut que es calcula basant-se en un percentatge de l’IBI de cada bé immoble.

Els sis milions restants s’esperen sufragar amb l’augment d’ingressos produït per un major nombre de validacions en el transport públic arran de la tarifa plana. Un cop conclòs l’any 2019, es farà el corresponent balanç de costos reals i es determinarà el finançament del dèficit resultant que haurà d’assumir les administracions.

 

 

Relacionats