Dissabte, 21 de Setembre de 2019 - Edició 422
La República

El nombre de titulats en estudis postobligatoris creix en 25% a l’estat espanyol entre el 2005 i el 2017

ACN Barcelona.-Entre el 2005 i el 2017, la taxa de graduació en els estudis postobligatoris ha passat del 56% al 81% i es comença a acostar a la mitjana dels […]

Avatar
Agències 10/09/2019

ACN Barcelona.-Entre el 2005 i el 2017, la taxa de graduació en els estudis postobligatoris ha passat del 56% al 81% i es comença a acostar a la mitjana dels països de l’OCDE i la UE, del 86%. El 2017, el percentatge de joves d’entre 15 i 19 anys escolaritzats a l’estat era del 87%, mentre que els països de l’OCDE era del 84% i de la UE del 88%. Així, a l’estat espanyol la taxa d’escolarització va augmentar en 5 punts percentuals entre el 2010 i el 2017, mentre que als països de l’OCDE i la UE es van mantenir estables. Són algunes de les dades que recull d’informe de l’OCDE ‘Education at a Glance’ que també posa de manifest que el percentatge de dones amb estudis superiors creix fins al 50%, davant el 38% d’homes, però que en canvi, cobren el 82% del salari dels homes.

Segons les dades de l’informe, el 33% dels graduats per primera vegada en estudis postobligatoris (segona etapa d’educació secundària) van obtenir una titulació en programes de formació professional el 2018, una dada lleugerament més baixa de la mitjana de l’OCDE del 40% i de la UE, del 46%. Per gènere, el percentatge de graduats és el mateix però en canvi, en determinats àmbits d’estudi com ara l’administració d’empreses i dret, així com en salut i serveis socials, el percentatge està dominat per les dones. Més estudis superiors, menys atur ‘Education at a Glance’ avalua l’estat dels estudis superiors, ja sigui formació professional o formació universitària, en la població, i demostra que el risc d’atur es redueix ”considerablement” en funció del nivell d’educació assolit. Així, entre els adults sense l’etapa d’educació secundària és del 21%, amb estudis post obligatoris, del 14% i amb educació superior, del 8%. Segons les dades recollides a l’informe, el 2018, el 44% de la població d’entre 25 i 34 anys d’edat s’ha titulat en estudis superiors, una mitjana lleugerament més alta que la mitjana dels països de la UE, que també són membres de l’OCDE, que és del 43%. En comparació als països de l’OCDE i la UE, a l’Estat hi ha menys estudiants de grau que no d’FP. El 53% dels estudiants que fan educació superior estudien un grau, molt per sota de la mitjana de l’OCDE i la UE, del 76% i un 80% respectivament. Aquest percentatge va lligat a la ”popularitat” dels estudis de cicle curt, que segueixen el 36% d’ingressats per primera vegada en educació superior, més del doble de la mitjana de l’OCDE i tres vegades més que els països de la UE, del 12%. Una altra diferència entre els estudiants espanyols i europeus o de l’OCDE és l’edat de començar els estudis superiors. De mitjana, a l’estat espanyol tenen 20 anys, i a la resta, 22. Els estudis superiors també té conseqüències en l’àmbit salarial, ja que els adults d’entre 25 i 64 amb aquests estudis guanyen un 57% més que els graduats en postobligatoris; i els qui tenen estudis de grau o equivalents, cobren un 52% més que els adults graduats en els estudis postobligatoris.Més dones graduades però amb menys salariL’informe de l’OCDE també destaca l’augment del percentatge de dones amb estudis superiors tot i que el mercat laboral no les compensa de la mateix amanera. Així, el 50% de les dones d’entre 25 i 34 anys tenien una titulació superior el 2018, davant el 38% dels homes. En canvi, els homes tenen unes taxes d’ocupació més altes, del 82%, davant el 76% de les dones. A més, les dones guanyen menys tot i que la bretxa de gènere és menor a Espanya que a la mitjana de l’OCDE. El 2017, les espanyoles entre 25 i 64 anys cobren el 82% de les retribucions dels homes amb el mateix nivell educatiu. Aquest percentatge és del 75%, de mitjana, als països de l’OCDE.Poca despesa per estudiant però alts costos del professoratL’OCDE destaca que a l’Estat, la despesa educativa del 2016 va ser del 43,3% del PIB, un3,1% es va dedicar a l’educació no superior, i un 1,2% a la superior. La despesa educativa per estudiant a temps complert és menor que als països de l’OCDE però en canvi, els salaris inicials del professorat són més elevats que la mitjana de l’OCDE, un fet que comporta que els costos salarials per alumne del professorat d’educació primària i secundària a l’Estat van ser ”substancialment” més elevats que en la mitjana dels països de l’OCDE. Primera infànciaL’estudi de l’OCDE també fa referència a l’escolarització en educació infantil de nens d’entre 3 a 5 anys, pràcticament universal i amb la ràtio més baixa que la mitjana de l’OCDE. Pel que fa al 0-3, es calcula que el 36% està matriculat en algun programa d’educació i atenció a la primera infància.

Relacionats