Divendres, 18 Gener 2019

El Gobierno impedeix a l’Open Arms sortir a una missió de rescat

"Impedir-nos salvar vides és irresponsable i cruel. Polítics covards engeguen el comptador de morts", ha afirmat el fundador de l'ONG, Oscar Camps

|

El Gobierno ha impedit al vaixell Open Arms salpar en una missió de rescat al Mediterrani en considerar que en altres operacions s’ha incomplert la normativa internacional que obliga a desembarcar els rescatats al port segur més proper, i l’ONG catalana Proactiva Open Arms ha recorregut aquesta decisió perquè “lesiona drets” constitucionals.

Fonts de la Delegació del Govern espanyol a Catalunya han explicat que es tracta d’una decisió que obeeix a criteris tècnics de la Direcció General de la Marina Mercant, que depèn del Ministeri de Foment, i que ha permès a l’entitat presentar un recurs per poder operar amb garanties.

   

Per la seva banda, el fundador de l’ONG, Oscar Camps, ha afirmat en una publicació a Twitter que “impedir-nos salvar vides és irresponsable i cruel. Polítics covards engeguen el comptador de morts”, ha lamentat mentre el vaixell està aturat al Port de Barcelona.

El cap de la Capitania Marítima de Barcelona -integrada en la Secretaria d’Estat d’Infraestructures i Transports del Ministeri de Foment-, Javier Valencia, ha denegat el despatx del 8 de gener amb destinació a la zona SAR de Líbia “fins que no garanteixi que existeix un acord per al desembarcament dels auxiliats amb les autoritats responsables de les zones” afectades.

Segons el text, dirigit al capità del vaixell, afirma que en les últimes missions d’auxili en regions de cerca i rescat (zones SAR) no espanyoles de l’ONG s’ha “omès manifestament el compliment” de la normativa, ja sigui per responsabilitat del vaixell o de les autoritats de les zones SAR.

“El vaixell s’està veient forçat a navegar durant diversos dies, creuant el Mediterrani, per desembarcar les persones rescatades al mar molt lluny del lloc de rescat”, la qual cosa s’ha repetit diverses vegades i s’aparta dels procediments d’operacions regulades internacionalment -amb coordinació de l’autoritat de la zona i desembarqui proper al rescat-.

Vigilància i auxili 

També considera que el vaixell “no compta amb certificats de seguretat que l’habilitin a transportar més de 18 persones”, per la qual cosa situacions en les quals se superi aquesta xifra han de durar el mínim possible i fer-se segons disposicions internacionals sobre el salvament concebudes per a emergències, la qual cosa considera que s’està obviant.

“Ha de tenir-se en consideració que encara que se sol·liciti pel vaixell despatx per a operacions d’observació i vigilància, com s’ha fet dues vegades, la realitat mostra que el vaixell ha efectuat operacions completes d’auxili i salvament”, ha observat.

Ha afegit que les dues operacions no poden deslligar-se: si surt per a l’observació haurà de complir amb l’obligació d’auxiliar, com prescriuen els convenis internacionals, però si no pot desembarcar els rescatats en un lloc segur de la zona SAR, “el vaixell de nou es veurà abocat a actuar de forma contrària als convenis internacionals”.

Responsabilitats dels estats

L’entitat ha presentat un recurs contra aquesta denegació, i ha al·legat que aquesta resolució “no atribueix un només d’aquests incompliments al capità del vaixell Open Arms ni a la tripulació, perquè tots els incompliments s’atribueixen en abstracte i en tercera persona a les autoritats responsables; en definitiva, als Estats”.

Ha afirmat que proposaran la reclamació als Estats dels convenis internacionals a través del Tribunal Internacional del Mar -amb seu a Hamburg- “si té l’acceptació del Regne d’Espanya”.

Encara que reconeixen que tenen autorització per portar 18 persones, recullen que si que reuneix els requisits tècnics per a tasques de vigilància pel que “no es pot denegar el despatx només perquè algun cop compleix amb el deure d’auxiliar persones en perill”, i lamenta que se’ls apliquin mesures preventives sense motiu que les justifiquin.

“Lesió de drets”

Consideren la denegació de sortida al vaixell “és nul·la de ple dret perquè lesiona drets i llibertats susceptibles d’empara constitucional”, a més d’assegurar que el capità marítim s’excedeix en les seves competències, a més de veure una desviació de poder.

Sol·liciten al capità marítim de Barcelona que admeti el recurs i, al director general de la Marina Mercant, que l’admeti i doni instruccions per a la seva sortida.

Diverses vegades, Open Arms -al costat d’altres ONG com Sea Watch- ha criticat que es considerin segurs ports com els de Líbia, on asseguren que es produeixen tortures i violacions en camps de refugiats, dels quals alguns refugiats que rescaten han fugit.

Seguiu-nos a:

EDITORIAL

OPINIÓ

COLUMNA

MÉS LLEGITS