Dimecres, 21 d'Agost de 2019 - Edició 391
La República

Distribueixen guies explicant les oportunitats de negoci que ofereix el català

Aprofitant la recent celebració del Mobile World Congress, el Departament de Governació i Administracions Públiques ha preparat per distribuir entre els assistents a les fires 1.000 llibrets en anglès explicant l’oportunitat de negoci que ofereix el català. L’edició, titulada ‘Catalan, a business opportunity’, recull dades sobre el potencial del mercat en català.

Redacció
Redacció 22/02/2008

El text explica que és la vuitena llengua d’Europa en termes de població i que la parlen més de 9 milions de persones. En el cas de la telefonia mòbil, i segons dades de l’estudi Llengua i TIC 2007 elaborat per la Fundació Observatori per a la Societat de la Informació (FOBSIC), es destaca que l’11,8% dels catalans usuaris de telèfon mòbil tenen el terminal en llengua catalana però que el percentatge dels qui el voldrien tenir en català arriba al 30,3%.

El català és la novena llengua de la Unió Europea segons població en el seu domini lingüístic, i la tretzena pel que fa al nombre absolut de parlants, per sobre de llengües com l’irlandès, el maltès, l’estonià, el letó, el lituà, el finès, el danès, l’eslovè o l’eslovac.

La llengua catalana per demografia, estatus jurídic, presència en els mitjans de comunicació, situació sociolingüística, vitalitat literària i equipament lingüístic pot comparar-se amb llengües com el finès, el suec, el danès, el lituà, el noruec, el grec, l’eslovac, el txec, l’eslovè, entre d’altres.

Tal com explica la guia, el català no és doncs una llengua minoritària, ans al contrari. El català té 9 milions de parlants i està compresa àmpliament per la població que viu en el seu domini lingüístic, amb més de 13 milions d’habitants. Un domini lingüístic, per cert, que en el cas dels territoris de parla catalana dins l’Estat espanyol -ja que cal tenir en compte que el català es parla en major o menor grau a altres estats com França, Itàlia o Andorra- correspon a una economia molt dinàmica i amb importants taxes de creixement anual que supera

Dins la Unió Europea no hi ha cap altre cas d’una llengua parlada per tants milions d’habitants que no sigui plenament present en la majoria de productes de gran consum. Per molts productes, el català encara n’és l’excepció. El criteri erroni d’associar la importància i per tant consideració d’una llengua al fet que pertanyi a un estat independent altera el seu estatus real en tots els àmbits. Arreu dels països democràtics i desenvolupats, en aquest àmbit sempre es respecten les comunitats lingüístiques amb un gruix de consumidors similars a la catalana.

No hi ha raons objectives que justifiquin un tractament discriminatori per al consumidor català. El consumidor català té els mateixos drets i no pas menys que qualsevol altre consumidor europeu, amb l’afegit que el pes econòmic que representa sovint és molt superior al d’altres comunitats lingüístiques que ja disposen plenament de tots els productes en la seva llengua, i per tant, econòmicament es justifica amb escreix la producció en català.

Sí, la presència del català en els productes és un dels preceptes inclosos en allò que s’anomena responsabilitat social. L’etiquetatge en català forma part del consum responsable de la mateixa manera que l’és el respecte pel medi ambient, el dret d’informació adient del producte cap al consumidor o els drets laborals de les persones que han intervingut en la producció.

Si la nostra empresa té uns compromisos públics d’actuació mitjançant un codi ètic pel qual ha de tenir present les comunitats on opera o es compromet a no mostrar actituds racistes ni discriminatòries per raons culturals o socials, llavors ha d’etiquetar en català, com a mínim les informacions bàsiques de tots els productes de gran consum que distribueix en l’àmbit territorial català.

Relacionats