Dilluns, 14 de juny de 2021 - Edició 1054
La República

[Vídeo] Xile es gasta 23 milions d’euros en refer un pont llevadís construït al revés per una empresa espanyola

Dels creadors de 'El canal de Panamà', 'L'AVE per anar a la Meca' o 'Calatrava al World Trade Center' arriba un altre èxit de la 'Marca España': un pont construït al revés a Xile a càrrec de l'empresa espanyola Azvi. Resulta que, a part d'altres greus errors, el més sonat és que una de les dues plaques del pont llevadís es va posar del revés, fet que produïa un enorme sotrac  i que el carril bici s'acabés a mig pont i continués per l'altre carril. Després d'anys, finalment el govern de Xile ha decidit enderrocar el pont i fer-lo un altre cop.

Redacció
Redacció 29/04/2016
El projecte de construcció d'un pont sobre el riu Cau Cau, a la regió xilena de Valdivia, 850 quilòmetres al sud de Santiago (la capital del país), va començar a gestar-se en 1991, tal com explica ElPaís.es. Després de molts problemes, el Govern xilè ha reconegut aquesta setmana que serà enderrocat.
 
Tot comença malament
 
Després de diversos retards i que el concurs públic es declarés desert en anteriors ocasions, el desembre de 2011 es van iniciar les obres, i els problemes: El topògraf que treballava a l'obra va ser detingut perquè va acreditar la seva formació d'enginyer amb títols falsos.
 
Un pont del revés
 
Al gener de 2014 es va comprovar que els taulers s'havien col·locat de manera errònia: el carril bici està a la dreta en una meitat del pont i a l'esquerra de l'altra. Després es va comprovar que el sistema d'alçament dels braços del pont fallava. Al juny de 2015, la successió de problemes acaba amb la finalització del contracte amb l'empresa responsable de la seva construcció, l'espanyola Azvi.
 
Cap solució: s'ha de tirar a terra
 
Un informe tècnic exposava dues opcions: demolir els braços del pont o assumir el risc d'una reparació que no garantia la solució dels problemes. Davant la situació, el Govern xilè ha confirmat que els braços del polèmic pont seran enderrocats. El cost de la successió de fallades es calcula en uns 23 milions d'euros. Ara començarà el desenvolupament d'un nou projecte. La inauguració del pont està prevista a mitjans de 2017.
 
Una riota internacional portada a la TV
 
Discovery Channel va parlar, ara fa un any, d'aquest pont amb un reportatge titulat “Un horror de càlcul”. Al vídeo que enllaça aquesta notícia s'hi pot veure una explicació en 3D sobre l'error i també com l'empresa es nega a donar la cara i a parlar amb el periodista.