Divendres, 30 de juliol de 2021 - Edició 1100
La República

Un pla de detecció de superdotats pretén fer aflorar uns 3.000 alumnes a les Balears

El pla de desenvolupament de les altes capacitats dels alumnes engegat aquest any de manera experimental per la Conselleria d’Educació i Cultura pretén detectar als nens superdotats que hi hagi a les aules de les illes, que es calcula que en són prop de 3.000, amb la finalitat d’adequar la seva formació a aquesta circumstància excepcional. El director general d’Innovació i Formació del Professorat, Josep Serra, va presentar avui aquest projecte pilot, que s’implementarà en les aules de 1er i 2on de Primària d’un total de 11 centres de Mallorca.

Redacció
Redacció 26/10/2007

Els professors i pedagogs d’aquestes etapes, prop de 80, estan rebent un curs de formació específic per a saber com identificar a aquests alumnes i com adaptar la seva educació. El cap del Servei d’Innovació, Miquel Perelló, va explicar que una vegada formats els docents, aquests realitzaran una sèrie de qüestionaris entre els seus alumnes (la mostra serà d’uns 400) amb la finalitat d’identificar als quals tinguin una capacitat intel·lectual superior en tots els aspectes i també als quals presentin facilitat per a treballar en certes àrees -actualment es detecten només un 2% dels casos-.

La iniciativa s’emmarca en el pla d’atenció a la diversitat amb el qual el Govern pretén fugir de l’excessiva homogeneïtat del sistema educatiu, incorporant criteris culturals, socials i també biològics en el tracte amb els alumnes. L’objectiu final és incrementar l’índex d’èxit acadèmic i reduir així les altes taxes de fracàs escolar que registra l’arxipèlag. Amb la formació adequada, els mestres d’aquests nens sabran com ha de ser la seva educació. ‘Cal donar-los estímuls contínuament i no intentar que vagin al ritme de la resta de la classe. Depenent del cas, pot ser recomanable fins i tot passar-li un parell de cursos, sempre amb moltes precaució perquè no resulti perjudicial’, va dir Perelló.

El president de l’Associació Balear de Superdotats i Altes Capacitats, Ceferino Felipe, va assenyalar els problemes que pot comportar el qual un alumne superdotat no sigui detectat, ja que la falta d’interès que es deriva de la seva facilitat per a seguir els continguts propis de la seva edat pot desembocar en una caiguda brusca del seu rendiment acadèmic o fins i tot en situacions d’exclusió. Per a Felipe, és essencial tenir sempre present que, encara que ha d’enriquir-se aquesta capacitat, els nens han de ser sempre nens, i tenir una evolució moral acord a la seva edat -‘ser feliços’, va dir-.

En aquest sentit, els especialistes debaten si és positiu o no l’agrupació d’aquests alumnes en centres o classes especials. ‘Poden tenir molts més problemes els nens superdotats que els que tenen dificultats d’aprenentatge o necessitats especials, ja que el sistema educatiu està molt més avançat en educació especial que en situacions d’alumnes amb altes capacitats’, va comentar Perelló. El pla pilot s’implementarà en col·legis de Palma (Marian Aguiló, Eugeni López, Són Quint, És Pont, La Salle i Pedro Poveda), d’Inca (Llevant, Ponent i La Salle) i del sector Manacor-Campos (Inspector Joan Va capar i La Salle). Amb els resultats en la mà, Conselleria decidirà les actuacions a desenvolupar en el futur.