Dilluns, 14 de juny de 2021 - Edició 1053
La República

Els primers dos mesos del servei nocturn del metro i els FGC atrauen 350.000 nous usuaris

La posada en funcionament, en fase de proves, del servei ininterromput de les línies del metro de Barcelona i les línies urbanes de FGC les nits dels dissabtes i vigílies de festius ha atret, des del 14 d’abril passat, 349.872 nous usuaris, xifra que representa un increment del 46% respecte a la nit d’un dissabte ‘tipus de primavera’ en què el servei estava parat de dues a cinc del matí. D’aquesta manera, el nou servei ha aconseguit en els seus dos primers mesos en funcionament arribar a la previsió que l’ATM s’havia marcat assolir al llarg dels sis mesos que durarà l’experiència, tot i que encara no s’ha decidit que aquest servei nocturn de metro i FGC s’ofereixi de forma permanent.

Redacció
Redacció 26/06/2007

D’aquests 349.872 nous usuaris del servei de metro i FGC, un 88%, és a dir, més de 306.000 viatges han tingut lloc en la franja nocturna de dues a cinc de la matinada. Respecte al tipus de transport, la major demanda s’ha concentrat en les línies del metro operades per TMB.

Les línies 1, 2, 3, 4, 5 i 11 del metro, que durant la franja nocturna de dues a cinc de la matinada tenen una freqüència de pas de quinze minuts, han tingut prop de 327.000 nous usuaris en aquests dos mesos, el que representa un 47% més respecte a abans de l’inici de la prova.

Pel que fa a les línies urbanes de FGC, les 6, 7 i 8, amb una freqüència de pas també de quinze minuts, excepte la L8 que és de vint minuts, han incrementat el nombre d’usuaris un 33% respecte a abans, amb un increment d’una mica més de 23.000 usuaris nous durant aquests darrers dos mesos.

A banda, l’ús del servei varia també força si es tracta d’un dissabte o una vigília de festiu. Així, les nits dels dissabtes l’augment del nombre d’usuaris ha estat més alt, arribant a ser d’uns 31.700 viatgers més de mitjana respecte als dissabtes abans de l’inici de la prova; mentre que les vigílies de festius l’increment de la demanda ha estat de 16.430 noves validacions de mitjana.

La nit amb més afluència d’aquests dos mesos ha estat la del dissabte 28 d’abril, coincidint amb la celebració de la Feria d’Abril a Barcelona, amb un augment de 38.479 nous usuaris, dels quals 31.382 van viatjar entre les dues i les cinc de la matinada.

Les xifres han estat molt ben valorades per l’ATM, el consorci integrat per la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i l’Entitat Metropolitana del Transport (EMT), que s’encarrega de coordinar el transport públic col·lectiu de la regió metropolitana de Barcelona. Segons ha destacat el secretari general de transport terrestre de la Generalitat, Manel Villante, els resultats del primer balanç del servei nocturn de metro és ‘més que positiu’, en tant que supera les previsions que s’havia marcat el consorci en el moment en què es va decidir tirar endavant aquesta experiència.

Villante ha destacat també que el nou servei nocturn en totes dues xarxes ferroviàries s’ha desenvolupat amb total normalitat sense que s’hagi produït cap incident remarcable. En aquest sentit, ha destacat també l’esforç que s’ha fet en els serveis de manteniment i neteja del metro i FGC, així com l’ampliació del servei de vigilància i seguretat entre les dues i les cinc del matí.

Segons Villante, les dades han mostrat que els clients que han utilitzat el metro i els trens del FGC entre aquesta franja nocturna els dissabtes i vigílies de festius són els mateixos que utilitzaven el servei fins a les dues i a partir de les cinc de la matinada abans de l’inici de les proves. Igualment, les estacions que fins ara eren les més concorregudes ho continuen sent. Aquestes són les de Catalunya, Maresme-Fòrum, Ciutadella i Diagonal.

Encara no se n’ha decidit la continuïtat

De moment, però, el servei nocturn de metro i FGC es mantindrà en fase de proves fins al pròxim 13 d’octubre. A partir d’aleshores, i amb les noves xifres de balanç que s’obtinguin, el consorci de l’ATM valorarà la continuïtat o no del servei. Sigui com sigui, però, mantenir el servei de metro ininterromput tots els dies de l’any és ara per ara impossible, ja que les tasques tècniques i de manteniment del servei, ja sigui de les estacions, les vies o els trens, es fan durant les hores en què el servei està tancat al públic.

Per la seva banda, el director general de l’ATM, Ramon Sero, ha explicat que aquests darrers dos mesos també ha incrementat el nombre d’usuaris del servei d’EMT del Nit Bus, que es presta tots els dies i que uneix Barcelona amb els municipis de la primera corona metropolitana.

En aquest cas, la mesura del servei nocturn del metro ha coincidit amb altres mesures de millora del servei de bus nit, que ha incrementat la seva freqüència de pas als vint minuts. Segons els primers resultats, ha afegit, tot i que aquest servei de busos nocturns ha disminuït sensiblement en nombre d’usuaris els dissabtes a la nit, en general la demanda d’aquest servei durant la resta de dies s’ha incrementat de forma important.