Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024
Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024

Soterrar els 50 quilòmetres de la MAT costarà 500 milions d’euros

|

- Publicitat -

Maillard, que va accedir al càrrec el maig de l’any passat, ha donat una xifra de cost aproximativa respecte al que hauria costat si la MAT s’hagués construït com a línia aèria, tal com estava previst inicialment. A nivell aeri, segons el president de RTE, la despesa hagués estat ‘de menys de 100 milions d’euros’. Segons la seva comparativa, una línia d’alta tensió de 400.000 volts soterrada, com ha de ser el cas de la MAT, multiplica entre cinc i deu vegades el finançament necessari. Concretament, ‘cinc en cas de terreny pla i, deu, de muntanya’.

‘L’alternativa a la línia aèria hagués estat no fer res. Això vol dir que la solució de referència fins ara ja no té credibilitat’, ha reconegut Maillard per justificar l’elecció del soterrament malgrat la multiplicació del seu cost. ‘Això tampoc ha d’aparèixer com a solució que resolgui tots els problemes. Soterrar un cable d’alta tensió introdueix desavantatges sobre la vegetació i l’explotació agrícola i sobre les intervencions a la xarxa quan hi ha una avaria que és més difícil de localitzar’, ha matisat el responsable de l’empresa pública francesa.

Publicitat

Quan se l’ha preguntat sobre dades concretes sobre el projecte, Maillard ha preferit no donar xifres més precises i s’ha limitat a anunciar la constitució d’Inelfe, amb participació meitat i meitat de RTE i REE, la implantació de la seu a París i el nomenament d’un pròxim president espanyol, respectant la paritat al consell d’administració.

L’única informació que el president de RTE ha ampliat ha estat sobre la qüestió del traçat. ‘De la part francesa, les discussions avancen amb els operadors d’infraestructures en línia. Per ser més clars, amb la Societat d’Autopistes i els constructors de la línia de gran velocitat per estendre, d’una manera preferencial, el traçat en funció de l’un o l’altre’.

El juny passat, els governs espanyol i francès van acordar en una cimera a Saragossa optar pel soterrament de la cinquantena de kilòmetres que ha de recorre la MAT, a través de La Jonquera, si es fa passar per sota l’autopista o per la galeria de serveis del TAV. A partir de l’estudi aportat pel coordinador de la Comissió Europea, l’italià Mario Monti, s’havia especulat amb la possibilitat que l’opció soterrada costés uns 300 milions d’euros.

Maillard ha explicat que, per les línies de 63.000 i 80.000 volts, la tecnologia actual ja permet reduir el sobrecost, respecte l’opció aèria, ‘entre el 30 i el 50 per cent’. En canvi, per les línies de 225.000 volts, ‘s’ha de parlar de dos, tres i quatre vegades més’. A l’estudi de Monti, per 400.000 volts, la despesa es reduïa a sis vegades més, que es convertien en només quatre si es tenia en compte l’estalvi d’energia a la llarga per una línia soterrada.

A la presentació d’aquest dimarts, Maillard i la nova directora de Desenvolupament Durable, Christelle Perrine, han donat a conèixer els trets principals d’una política de l’empresa en temes mediambientals i socials. El president de RTT ha admès que ‘les línies aèries són cada vegada més difícils de tirar endavant’. Entre els anys 2005 i 2007, segons Maillard, el 38 per cent de línies de molt alta tensió a França s’han fet per via soterrada.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut