Diumenge, 8 de Desembre de 2019 - Edició 500
La República

Ressò mundial de l’acord plebiscitari

L’entrevista d’Artur Mas al Wall Street Journal o la informació que oferia la televisió pública de l’Iran són només dos exemples del ressò que ha provocat el preacord entre CiU i ERC pel full de ruta conjunt. Mitjans dels Estats Units, França, Anglaterra, Escòcia, Irlanda o Rússia en parlen, prova de l’interès que el procés encara suscita a l’estranger. 

Redacció
Redacció 02/04/2015

Radio France Internacional presenta la qüestió amb un titular ben clar: “Els partits catalans lliguen la independència a les eleccions autonòmiques, creant un referèndum de facto”. Expliquen les condicions de l’acord i també que les eleccions se celebren després de l’impediment de fer un referèndum d’autodeterminació a l’escocesa. Tanmateix, l’influent mitjà compra la versió de l’Estat i assegura que el 9N va demostrar que la majoria de gent no dóna suport a la secessió: “Dels 6,3 milions de ciutadans que podien votar, només 1,9 ho van fer a favor de la independència”. Oblida que més de 4 milions de persones cridades a les urnes no es van pronunciar per cap opció.

A Irlanda, el The Journal titula: “Catalunya té un pla per marxar d’Espanya en un màxim de dos anys”. A banda d’explicar en què consisteix el full de ruta, també afirma que el sobiranisme no és majoritari tenint en compte la votació del 9N i “la majoria de les enquestes”. Per situar els lectors, inclouen a la peça un mapa de Catalunya ampliat d’un d’europeu. El Principat es veu groc, mentre que pinten la Catalunya Nord d’ocre, com si administrativament tingués algun estatus especial que l’apropés més als veïns del sud, o com si gaudís d’autonomia respecte França. Ni el País Valencià ni les Balears surten al mapa.

D’altra banda, la xarxa de ràdios locals i regionals francesa Radio Bleu es limita a explicar l’acord dient que “els independentistes no abandonen la lluita” i que després del referèndum prohibit per Madrid, “tornen a la càrrega”. Mitjans com Business for Scotland, Sputnik News, Euractiv o el portal de notícies de Yahoo també han tractat la notícia. 

Relacionats