Dilluns, 14 de juny de 2021 - Edició 1054
La República

[Ressenya] CONEXIÓN ORBISON. MÁS ALLÁ DE ‘PRETTY WOMAN’

Federico Navarro   Lenoir Ediciones Caldes de Malavella, 2015 180 pàgines 15,38 €   Roy Orbison va ser un dels nomes fonamentals dels inicis de la músic rock. Amb una […]

Redacció
Redacció 26/04/2016

Federico Navarro

 

Lenoir Ediciones

Caldes de Malavella, 2015

180 pàgines

15,38 €

 

Roy Orbison va ser un dels nomes fonamentals dels inicis de la músic rock. Amb una llarguíssima carrera a les esquenes, la seva creativitat ha quedat, per a molta gent, eclipsada per un sol tema, Oh Pretty Woman, però no en la versió original que va enregistrar el 1963 sinó gràcies a la banda sonora de la pel·lícula que van protagonitzar l'insuportable Richard Gere i Julia Roberts. Però queda clar, que algú que va publicar més d'una cinquantena de discos no pot ser recordat per un sol tema.

 

Per a ajudar a recuperar la memòria d'un dels homes que va enregistrar a Sun Records, el periodista musical Federico Navarro publica aquest Conexión Orbison, que, de manera clara, precisa que vol anar Más allá de 'Pretty Woman'.

 

I és que la vida de Roy Orbison, nascut el dia de Sant Jordi de 1936 a Texas (i mort el 6 de desembre de 1988) va ser certament atzarosa i plena de dificultats i tragèdies. Va ser un ídol del primers temps del rock, però es trobava allunyat dels primers rockers 'salvatges' tipus Elvis o Gene Vincent. Home de tarannà tranquil i amb seriosos problemes de visió que l'obligaven a portar de manera permanent unes ulleres fosques especialment graduades (i que s'acabarien convertint en la seva marca personal), va ser la veu especial i la seva capacitat de crear cançons el que el va convertir en un personatge fonamental de la història de la música.

 

Federico Navarro repassar amb habilitat narrativa la trajectòria vital d'Orbison, els seus moviments per l'univers rock, del country al rockabilly, per a instal·lar-se còmodament en el món de la balada amb tocs country que li donaria èxits immortals com Crying, Only The Lonely, o In Dreams, entre moltes altres. Ho va amb un estil propi, de periodista ben documentat (exerceix a les pàgines de la històrica revista Popular 1) i que sap dibuixar relacions i connexions més enllà del relat cronològic, fet que dota de vitalitat la narració i ens oferix una imatge precisa tant de l'Orbison músic com de les seva trajectòria personal.

 

Orbison es va moure en dificultat pel món de l'èxit, combinant treballs memorables amb d'altres de més qüestionables, però sempre mantenint una innegable coherència personal i una constància més enllà de totes les adversitats. I és que Roy Orbison va patir en la seva carn les tragèdies de perdre la seva dona en un accident i dos dels seus fills en un incendi a casa seva. Orbison va ser un lluitador i un supervivent.

 

Roy Orbison és un personatge apassionant i reivindicat per músics de tot l'espectre, de Bono a Springsteen passant per Tom Waits o Chris Isaak. Va formar part del Traveling Wilburys al costat de George Harrison, Bob Dylan, Tom Petty i Jeff Lyne i cineastes com David Lynch o Antonioni han reivindicat la seva producció musical. I és que Orbison era de la classe del 55, amb Carl Perkins, Jerry Lee Lewis, Johnny Cash i Elvis Presley. Poca broma.

 

Ramon Moreno