Dimecres, 28 de juliol de 2021 - Edició 1098
La República

Per Tremosa la compra de Spanair encara fa més necessària la gestió del Prat

El candidat al Parlament europeu per CiU, Ramon Tremosa, ha explicat que un cop s’ha aconseguit que Catalunya tingui una companyia de bandera, després de l’acord de compra de l’escandinava Spanair, ara és més necessari que mai la ‘segona pota’ que és que el govern de l’Estat espanyol decideixi traspassar la gestió de l’aeroport del Prat. Tots els aeroports que disposen d’una companyia aèria pròpia ‘mimen’ i ‘cuiden’ a les seves companyies de bandera i Barcelona ha d’implantar una estratègia que doni prioritat a Spanair. Tremosa creu que és més important obtenir la seu operativa que la seu social a Barcelona, atès que Catalunya no té competències per captar l’impost de societats.

Redacció
Redacció 05/02/2009

El candidat europeu de CiU, ha pronunciat a la Universitat Pompeu Fabra (UPF) una conferència sobre Catalunya, un país emergent, matèria que va servir per fer el seu últim llibre que va ser publicat el juny passat.

Tremosa ha insistit en la necessitat d’invertir en infraestructures que posicionin Catalunya a Europa, i en aquest sentit ha fet una defensa del desplegament del corredor ferroviari del mediterrani, que ha de servir per donar sortida cap a Europa a les mercaderies de l’eix València-Barcelona.

Tremosa ha explicat que un dels motius pels quals ha decidit presentar-se sota les sigles de CiU al Parlament europeu és per defensar el 2010, quan a Brussel·les s’han de dissenyar els principals corredors ferroviaris de la Unió Europea, defensar la inversió del corredor de la Mediterrània, que tant el PSOE com el PP tenen bloquejat.

El professor del departament de Teoria Econòmica de la Universitat de Barcelona ha dit que ni Iberia, ni Aena, ni cap interlocutor de la comunitat de Madrid tenen ‘autoritat’ moral per criticar la intervenció del sector públic català en l’operació de compra d’empresaris catalans de la companyia Spanair.

Ramon Tremosa ha recordat que Caja Madrid, una entitat amb una dependència clara al govern autonòmic d’Esperanza Aguirre, ha dit, té un 23% de les accions d’Iberia amb un clar exemple d’operació ‘ruïnosa’ pels comptes públics, atès que quan va comprar les acciones estaven a 3,6 euros el títol i ara estan per sota dels 2 euros.

En relació amb el paper de Clickair i Vueling, ha considerat que fan el seu rol en operacions ‘punt a punt’ i en el segment del baix cost, que és un servei que un aeroport com el Prat ha de tenir. Tot i això, per ser una plataforma aèria de futur, cal disposar d’un companyia com Spanair, vinculada a una gran aliança, Star Alliance, per dissenyar estratègies de vols de ‘radi llarg’. Sense aquest vols de llarg recorregut els aeroports ‘no tenen futur’, ha afegit.

El professor també ha manifestat que com Catalunya no té capacitat de captar l’impost de societats, més important que tenir la seu social, que pot mantenir-se a Palma de Mallorca, el que és realment prioritari és apostar per gestionar des de Barcelona la seu operativa, que facilita la consolidació d’una indústria aeronàutica auxiliar en el territori.

En la seva conferència, seguida per un centenar d’estudiant de la UPF, Tremosa ha explicat que Catalunya és un territori emergent i de futur si desenvolupa la seva capacitat logística i inverteix en infraestructures, especialment ferroviàries, que connectin el port de Barcelona amb el centre d’Europa.

Tremosa ha dit que el futur marcarà que la fàbrica del món estarà a la Xina i a les regions del sud-est asiàtic, el mercat de consum més important serà la Unió Europea i la porta d’entrada de les mercaderies estarà situada al mediterrani i els ports de València, Tarragona i Barcelona.