Dijous, 24 de juny de 2021 - Edició 1064
La República

Només amb el 6% del dèficit fiscal de Catalunya es podrien finançar les infraestructures previstes al Camp fins al 2010

Infraestructures ferroviàries per valor de 20 milions d’euros, viàries que sumen 822 milions, aeroportuàries de 222 milions i portuàries de 130 milions d’euros podrien ser finançades amb el 6% del dèficit fiscal de Catalunya en un sol any. Aquesta és una de les principals conclusions de la conferència pronunciada aquest dimarts pel conseller de Governació, Joan Puigcercós. Puigcercós ha tancat a la Cambra de Comerç de Tarragona un cicle de xerrades encaminades a explicar als agents socials i econòmics del país les necessitats que té Catalunya ‘per funcionar’, que passen per un canvi del model de finançament. Puigcercós ha explicat que el creixement que ha tingut Catalunya i les aportacions que fa a l’Estat no es corresponen amb el que es rep de l’administració espanyola i ha incidit en l”espoli fiscal’, que calcula en uns 19.000 milions d’euros, que s’imposa a Catalunya des de Madrid en comparació amb d’altres comunitats autònomes menys productives.

Redacció
Redacció 23/01/2008

La línia ferroviària Reus-Móra d’Ebre; l’allargament de l’A-7 des de Tarragona fins al límit amb Castelló; l’autovia A-27 de Tarragona a Lleida; la C-51 d’Albinyana a Valls; la C-14 des de Reus a Alcover; els accessos a l’aeroport de Reus i les altres inversions previstes per AENA a la infraestructura; i les obres que s’han de fer al Port de Tarragona són alguns dels projectes que han de desenvolupar-se a Tarragona fins al 2010 i que amb el 6% del dèficit fiscal de Catalunya en un any es podrien cobrir totalment, segons ha explicat el conseller de Governació Joan Puigcercós. D’aquesta manera es podria posar el Camp de Tarragona ‘al dia’ –ha dit- ‘i encara sobrarien diners’.

El titular de Governació ha explicat que el dèficit fiscal ha augmentat de manera constant entre l’any 1995 i 2005, concretament s’ha multiplicat per 2,24. Puigcercós ha comparat la quantitat de dèficit fiscal del 2005, 18.595 milions d’euros, amb el PIB d’algunes comarques tarragonines. Així, aquest dèficit equivaldria a 2,4 vegades el Producte Interior Brut (PIB) del Tarragonès; 4,4 vegades el del Baix Camp; 17,8 vegades el PIB de l’Alt Camp; 11 vegades el del Baix Penedès; 32,3 el de la Conca de Barberà i 128,3 vegades el del Priorat. Amb aquests exemples Puigcercós ha volgut sensibilitzar al públic present aquest dimarts a la Cambra de Comerç de Tarragona per a què la societat adopti un ‘compromís’ sobre la necessitat d’un nou model de finançament i ha explicat que aquest ‘compromís’ ha d’anar lligat a un acord parlamentari ‘ample i consistent’.

És per això que ha exigit la publicació de les balances fiscals per part de l’Estat, cosa que ha de permetre una millor negociació del nou model de finançament. Amb aquest, ha assegurat, es podran tirar endavant els projectes que l’Estat no assumeixi i es podrà fer funcionar una Catalunya que, segons Puigcercós, ‘ja no és la fàbrica de l’Estat’, tot i que ‘el nostre referent ha de ser Europa i el món’.