Edició 2095

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 20 de abril del 2024
Edició 2095

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 20 de abril del 2024

Nadal situa la posada en marxa de FGC els darrers deu dies de febrer

|

- Publicitat -

En el cas del TGV, tampoc s’ha concretat cap data d’arribada a Sants, però Morlán l’ha reafirmada per abans de les eleccions, perquè es tracta d’un ‘compromís que es pot anar mantenint’. Respecte Rodalies, Morlán ha dit que malgrat les incidències, s’ha pogut mantenir ‘el nivell d’eficiència’, com ho demostra el fet que la puntualitat del servei el mes de desembre va arribar al 93,2%, superant totes les xifres del 2007.

Amb tot, els incidents a la xarxa, sobretot els dels darrers mesos de l’any, han repercutit en el nombre de persones que confien en Renfe, ja que el nombre de passatgers el 2007 es va reduir al voltant d’un 4% respecte el 2006, quan el total de persones transportades va ser de 122,4 milions.

Publicitat

Morlán ha parlat també dels compromisos que el CECOF es va imposar quan va començar a funcionar l’agost del 2007, entre els quals estava dotar la xarxa de Rodalies amb 196 trens, que segons diu, s’ha complert. En general, el representant de Foment creu que es tracta en la majoria de casos de ‘compromisos complerts’.

D’altra banda, el quart tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Ramón García Bragado, ha explicat que el dia 21 de gener s’acaba el termini de presentació d’ofertes de l’àmbit del TGV de Sant Andreu i Sagrera, el que significarà traslladar la construcció de la línia a la zona nord de Barcelona, esperant que en el sud hagin quedat enllestides la majoria de les actuacions.

Morlán ha dit que no ‘s’atreveix’ a donar una data exacta de quan estaran enllestides les obres en aquesta zona sud més enllà de dir que serà abans de les eleccions, però ha subratllat que s’està treballant ‘sense forçar’, i que si en algun moment es va més ràpid del normal, serà perquè ‘es pot fer’, perquè el primer de tot és ‘la seguretat’ en les obres de l’arribada a Sants. Respecte del túnel que enllaçarà les estacions de Sants amb les de Sagrera per a l’alta velocitat, Morlán ha dit que encara no s’ha adjudicat la seva construcció a cap empresa.

Quant al traspàs de Rodalies a la Generalitat, Morlán l’ha qualificat com a ‘més complex del previsible’, i en aquests moments ‘no està tancat perquè hi ha dificultats’ i cal veure quins són les passos següents a donar, però ‘a dia d’avui és difícil que es produeixi de manera immediata tal i com estava previst’.

Darrers incidents a la xarxa de Rodalies

Morlán ha parlat dels tres incidents recents a la xarxa de Rodalies, el de la Molina-Puigcerdà, el de Montcada i Reixac i el de Sants-Bellvitge. En el primer cas, el secretari d’Estat d’Infraestructures ha dit que es tractava d’una zona orogràfica molt complicada. En el segon cas, el de Montcada, va ser una peça en el sistema d’electrificació el que va fallar per un trencament degut als esforços normals del servei i d’haver fet servir un material que presenta característiques que no són les adequades. La peça es va enviar a un laboratori de la Universitat Politècnica de Madrid i a més s’estan revisant totes les peces instal·lades el 2001 en la xarxa. Es van substituir 28 peces en aquella data perquè es va veure que no eren adequades, però algunes es van quedar sense canviar i ara es localitzaran i s’analitzaran.

Quant a la incidència entre Bellvitge i Sants, per causa d’un acoblament de la subjecció de la catenària que es va aixecar perquè no estaven ben quallats els sis suports inserits al formigó. Així, tres d’ells van saltar i això va provocar una mitja caiguda del braç que subjectava la catenària. Ara s’estan assegurant la resta de subjeccions d’aquestes característiques que estan en el viaducte perquè no es tornin a produir incidències semblants.

Manel Nadal ha dit que el Govern ‘està preocupat’ per aquestes tres incidències i ‘no es conforma’ amb què els incidents es redueixin, ja que el seu objectiu és que no n’hi hagi cap, malgrat que sap que mantenir el funcionament de la xarxa amb obres en curs com les del TGV i remodelar el servei de Rodalies sense tancar el servei ‘és complicat’.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut