Dissabte, 31 de juliol de 2021 - Edició 1101
La República

Morlán promet una bateria de mesures per corregir el servei ferroviari i fer front a la tornada de vacances

L’objectiu essencial del secretari d’estat d’Infraestructures i Planificació del Ministeri de Foment, Víctor Morlán, és recuperar la ‘confiança’ de l’usuari amb el servei de rodalies de Renfe a Barcelona. Per aconseguir-ho, Morlán considera vital la tasca del Centre Coordinador de l’Operació Ferroviària Barcelona 2007, que s’ha posat en marxa aquesta setmana i que aquest dilluns ha celebrat la primera compareixença davant la premsa. Un dels primers encàrrecs de Víctor Morlán ha estat demanar diverses auditories sobre el funcionament i els motius de les incidències del servei de rodalies aquests darrers mesos. El secretari d’Estat espera amb ‘preocupació’ l’operació tornada de vacances i vol tenir enllestides una conjunt e mesures de correcció per afrontar-la amb èxit i amb la màxima normalitat del servei. Morlán ha tornat a insistir en el missatge de la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, que aquest ministeri està invertint ‘com mai’ a Catalunya, malgrat les dades que ho contradiuen i que us hem anat donant últimament.

Redacció
Redacció 21/08/2007

El secretari d’estat ha comparat les xifres dels primers tres anys del govern de José Luis Rodríguez Zapatero amb l’última legislatura de quatre anys de José María Aznar, 2000-2004. Mentre que entre el 2005 fins el juny de 2007, el ministeri de Foment ha invertit 5.872 milions d’euros, la inversió entre el 2000 fins el 2004 d’aquest ministeri va ser de 4.379 milions, amb una mitjana anual de 1.697 milions en l’època del PSOE, un 58,9% més que els pressupostos del PP en la darrera legislatura.

En relació a la diferència entre les obres pressupostades i les obres executades, i amb l’objectiu de respondre a les crítiques sobre aquestes disparitats que diferents entitats i institucions de Catalunya han fet questes setmanes al govern espanyol, Morlán ha informat que el Ministeri de Foment, en aquests darrers tres anys i mig, ha executat prop d’un 60% dels pressupostos previstos en obres d’infraestructures a Catalunya. No obstant això, Morlán no ha pogut respondre ‘per no disposar de les dades’ del percentatge d’execució que manté el ministeri en el conjunt de l’estat.

Tot i això, les dades de Morlan ja eren conegudes, i contrasten amb les dades de la Cambra de Contractistes catalana, que afirmen que no s’ha iniciat un 40% de les obres ja pressupostades i que, per tant, els diners d’aquests inversions es perden. A més, el Govern Zapatero només està duent a terme inversions programades des de fa legislatures, i no hi ha projectes d’infraestructures noves per a Catalunya d’ençà que els socialistes manen a l’Estat espanyol.

Recordem que l’acumulació d’incidències en el servei de rodalies de Renfe a la capital catalana ha obligat al secretari d’estat ha venir a viure a Barcelona. Des de l’11 d’agost, data en què va arribar a Barcelona, Víctor Morlán ha constituït el Centre Coordinador de l’Operació Ferroviària Barcelona 2007 (Cecof) i ha celebrat diverses reunions amb diferents responsables, tant de la gestora d’infraestructures ferroviàries, Adif, com de Renfe. L’objectiu d’aquestes trobades, ha dit Morlán, ha estat encarregar un conjunt d’informes sobre els motius de les diferents avaries que s’han produït a rodalies Renfe.

Dates significatives

El full de ruta sobre el que treballa el Ministeri de Foment contempla dues dates significatives que suposaran un punt d’inflexió en la qualitat del servei de rodalies. La primera, coneguda en concret aquest dilluns, és el 12 de setembre. Aquest dia s’haurà normalitzat el servei entre L’Hospitalet i l’estació de Sants, un cop instal•lades de forma definitiva les vuit vies d’ampla ibèric del servei de rodalies, en el cantó mar de l’estació. Amb aquest posada en servei, ‘desapareixeran’ tots els serveis de transbordament alternatius que fins ara havien de fer servir els usuaris per salvar les obres d’entrada del TGV a Sants.

La segona data, ja coneguda, i que es manté com compromís del Ministeri de Foment, és el 21 de desembre, amb l’arribada del primer TGV a l’estació de Sants. Les vies que haurà d’utilitzar el TGV hauran d’estar construïdes per abans de primers de desembre, per tal de poder fer totes les proves necessàries abans de l’arribada del TGV.

Un cop superades aquestes dues dates, Víctor Morlán preveu per a finals de desembre la finalització de les obres de la nova estació de Sants.

Estació de Sants

El secretari d’estat ha donat algunes dades sobre l’estació de Sants, una de les que concentra més trànsit de passatgers a l’estat espanyol. El servei de rodalies mou en general un conjunt de 408.000 persones diàriament de mitjana, i amb dades del 2006. Aquest exercici, l’increment d’usuaris va ser del 0,68% en relació al 2005. D’aquests més de 400.000 usuaris del servei de rodalies, 203.000 persones passen diàriament per les instal•lacions de l’estació de Sants.

 Víctor Morlán ha explicat que amb el Cecof el govern espanyol persegueix tres objectius: el primer la prevenció per evitar el nombre d’incidents; adoptar mesures de resposta immediata davant una avaria; i, com factor destacat per Morlán la millora del servei d’atenció i informació als usuaris.

Entre les mesures immediates que s’ha adoptat estan l’encàrrec de dues màquines de tren dièsel, que estaran desplegades en cada una de les puntes del servei de rodalies, per actuar en cas d’incidència, que hagi significat el tall de subministrament elèctric.

En relació al subministrament energètic, i la seva incidència percentual en les avaries que fins ara s’han produït en el servei de rodalies, Morlán no disposava de dades per respondre però ha informat que entre les diferents auditories que ha encarregat n’hi ha una que fa referència a la qualitat del servei de subministrament d’energia per part de Fecsa-Endesa.

El secretari d’estat ha assenyalat que un cop es disposi de la informació d’aquestes auditories es podran saber els ‘punts crítics’ del servei i preparar les mesures necessàries per neutralitzar les eventuals incidències que es produeixin.

Morlán ha explicat que a la primera reunió del Cecof que s’ha de celebrar el pròxim divendres amb els representants del Govern i de l’Ajuntament de Barcelona, es compartirà aquesta informació sobre els punts crítics del servei per implantar mesures de prevenció. El secretari d’estat ha manifestat la seva ‘preocupació’ per l’operació tornada de vacances, però ha confiat que amb el desplegament d’aquestes mesures preventives es neutralitzin les avaries i es redueixin les incidències del servei de rodalies, a partir d’aquests dades tant significatives i de gran concentració d’usuaris.

Sagrada Família

Víctor Morlán també s’ha referit a l’entrada en funcionament de la tuneladora per a la construcció de les vies entre l’estació de Sants i la Sagrera, que ha de passar a tocar del temple de la Sagrada Família. El secretari d’estat creu que durant els primers mesos de l’any 2008 aquesta tuneladora podrà començar les obres. Tot i això, Morlán ha explicat que abans de res es construirà una pantalla protectora de 40 metres de profunditat al costa del temple de la Sagrada Família, per protegir l’obra de Gaudí abans del pas de la tuneladora.