Divendres, 23 de juliol de 2021 - Edició 1093
La República

Montilla demana al Banc Europeu d’Inversions que impulsi el corredor ferroviari mediterrani

El president de la Generalitat, José Montilla, ha reclamat aquest dijous durant la inauguració del Fòrum del Banc Europeu d’Inversions (BEI), que se celebra a Barcelona, l’impuls del corredor mediterrani ferroviari, tant per al trànsit de passatgers com de mercaderies. Montilla ha destacat la participació d’aquesta institució europea en infraestructures importants a Catalunya, com l’aeroport del Prat, el port de Barcelona, el TGV o la L9, i ha remarcat el paper que pot exercir Barcelona com a seu de la Unió pel Mediterrani (UpM). El president del BEI, Philipe Maystadt, ha posat Barcelona com a exemple de ciutat ‘construïda amb criteris de sostenibilitat’.

Redacció
Redacció 13/03/2009

El Fòrum 2009 del BEI porta per títol ‘Connectant Europa: finançar la mobilitat i unes ciutats sostenibles’ i se celebrarà a Barcelona aquest dijous i divendres. Aquest banc, que no té afany de lucre, és propietat dels estats membres de la UE i realitza préstecs a llarg termini per a projectes d’inversió de capital. La seva activitat es desenvolupa a la UE i a 140 països del món que mantenen acords de cooperació amb la unió.

El Banc ha participat en el finançament d’algunes infraestructures a Catalunya, com ara a ampliacions de l’aeroport del Prat i del Port de Barcelona, la línia del TGV o la línia 9 del metro. El president ha recordat que l’Estat espanyol és ‘el primer receptor’ de crèdits del Banc Europeu d’Inversions.

Durant la inauguració, el president de la Generalitat ha remarcat la importància de les infraestructures per a vertebrar el desenvolupament de qualsevol economia i territori. ‘I cal afegir l’aspecte anticíclic que els grans inversions en infraestructures tenen en moments com l’actual’, ha afegit, perquè ‘poques activitats provoquen un major efecte multiplicador sobre el global de l’economia i poques poden contrarestar millor els descensos de l’activitat privada’.

Montilla s’ha mostrat convençut que l’aportació futura del BEI serà ‘decisiva’ en el disseny i finançament de les noves infraestructures que Europa requereix. En aquest sentit, creu ‘encertat’ que aquest organisme hagi fixat la lluita contra la crisi la seva prioritat i que hagi incrementat la seva activitat en els últims anys, un 20% més el 2008 que el 2007 i un 15% més per aquest any. ‘Hem de valorar aquest esforç amb esperit d’optimisme’, ha afegit.

Tot recordant que Barcelona ha estat escollida seu de la Unió pel Mediterrani (UpM), Montilla s’ha mostrat convençut que el paper que Barcelona jugarà en la ‘relació fluida’ entre el secretariat i el BEI ‘també serà providencial’. Montilla ha remarcat la ‘gran capacitat de lideratge’ de Catalunya i la seva ‘decidida vocació europea i mediterrània’. Per això, creu que UpM i el BEI ‘seguiran contribuint a la modernització econòmica i social de països de les dues ribes’ del Mediterrani.

El port de Barcelona com a exemple

Abans que Montilla, han intervingut en la inauguració del Fòrum del BEI el seu president, Phlippe Maystadt, i el comissari europeu de Transports, Antoni Tajani. Maystadt ha posat Barcelona com a exemple de ‘ciutat moderna i activa’, i ‘construïda amb criteris de sostenibilitat’. A més, creu que ‘moltes zones urbanes d’Europa poden aprendre de l’experiència de Barcelona’, tot citant la transformació que va impulsar Ildefons Cerdà i ‘l’oportunitat’ dels Jocs Olímpics.

El president del BEI ha destacat que la mobilitat és ‘un dels elements clau per aconseguir comunitats sostenibles’, però ha remarcat que calen ‘estratègies globals’. En aquest sentit, ha apostat per fer plans urbans integrats.

Per la seva banda, Tajani ha destacat l’important paper que ha de jugar el BEI en l’actual context de crisi. ‘Invertir al sector del transport, de les infraestructures, és la millora manera que el diner circuli, reduir l’atur i fer una alguna cosa que es mantindrà i que serà útil després de la crisi, després del 2010, espero’, ha afegit. A més, ha remarcat que la ‘bona política’ passarà per fer front a la crisi, però també treballar per un ‘projecte de futur’.

‘La política de transport és molt útil per mirar de dirigir als europeus, treure’ls de la crisi i portar-los a bon port’, ha dit. De fet, ha posat el port de Barcelona com un ‘exemple magnífic’. Durant el seu discurs, també ha animat a invertir a l’Àfrica.