Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024
Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024

Mas insta Foment a complir els terminis perquè l’alta velocitat arribi a França d’una vegada

|

- Publicitat -

Tot i que el tram transfronterer del TAV faci més d’un mes que ha entrat en servei, la inauguració oficial d’aquests 44 quilòmetres en alta velocitat entre Figueres i Perpinyà s’havia posposat arran dels canvis de Govern a una i altra banda dels Pirineus. Avui, però, ha estat el dia escollit perquè una nodrida representació política agafés un dels dos trens de passatgers que, diàriament, circula pel túnel del Pertús en direcció a França.

La jornada no només ha servit per donar el tret oficial de sortida al nou tram executat per TP Ferro, sinó també per inaugurar les dues estacions de Figueres-Vilafant i de Perpinyà, batejada com ‘El centre del món’. L’estació provisional de l’Alt Empordà ha tingut un cost de 5,1 milions d’euros i l’edifici ocupa 1.232 metres quadrats.

Publicitat

Durant els parlaments, els representants polítics han coincidit a parlar de dia històric, però també hi ha hagut constants referències al retard que ha acumulat la posada en servei del tram internacional.

Sense anar més lluny, el president de la Generalitat, Artur Mas, ha començat el seu discurs dient que ‘ja era hora’ que la nova connexió fos una realitat, perquè d’aquesta manera es compleix un ‘vell somni’ de disposar d’una connexió internacional amb ample de via europeu. ‘Estem contents però hauríem volgut que hagués arribat abans’, ha dit Mas.

El president també ha recordat al ministre de Foment, José Blanco, que, tot i que el tram internacional ja funcioni, l’alta velocitat encara no enllaça Barcelona amb la frontera francesa. Per això, Artur Mas ha instat Foment a ‘complir terminis’.

De Barcelona fins als Pirineus el 2012

Durant la inauguració del nou tram, José Blanco ha reiterat l’anunci que es podrà anar amb TAV des de Barcelona fins als Pirineus l’any 2012. Com a exemple d’això, el ministre ha recordat que aquest 2011 l’estat espanyol invertirà 960 milions d’euros en obres de l’alta velocitat en aquest recorregut.

A més de completar diferents trams de via, perquè es pugui anar en TAV des de Barcelona fins a la frontera falta -sobretot- enllestir els túnels urbans de Girona. De totes maneres, el titular de Foment ha assegurat que compliran els terminis, encara que les obres s’hagin d’acabar ‘el 31 de desembre’ del 2012.

El ministre també ha volgut puntualitzar que la prioritat de l’estat espanyol passa, abans que res, per enllestir la línia. Per això, preguntat sobre si també s’executarà l’estació definitiva del TAV a l’Alt Empordà, Blanco ha estat clar: ‘L’objectiu prioritari és la conclusió de la línia, i en aquests temps de dificultats això és el que he establert, sabent que ja hi ha una estació provisional que dóna servei als ciutadans’.

Més de 14.500 viatgers en un mes

Tant el president de la Generalitat com el ministre de Foment han fet avui un viatge amb el TAV entre les estacions de Vilafant i Perpinyà. A més d’ells, també els han acompanyat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, els alcaldes de Figueres, Girona i Vilafant, i el secretari d’estat de Transports francès, Thierry Mariani.

D’ençà que, ara fa un mes, es va posar en servei el tram internacional, les companyies Renfe i SNCF ofereixen dos trajectes diaris per sentit entre Barcelona i Perpinyà. El viatge, que dura unes 7 hores i quart, es fa a velocitats variables i els passatgers han de canviar de comboi quan arriben a l’estació provisional de Vilafant.

Durant aquest temps, però, 14.503 viatgers ja han utilitzat algun d’aquests nous serveis que enllacen Barcelona i París a través del túnel del Pertús. Segons dades fetes públiques per la companyia Renfe, el trajecte entre Barcelona i Montpeller és el que ha registrat un major nombre de passatgers (2.722), seguit del Barcelona-París (2.628 viatgers).

Vila reclama es completi el model ferroviari

L’alcalde de Figueres, Santi Vila (CiU), ha demanat al ministre de Foment, José Blanco, el compromís del Govern estatal per completar el nou model ferroviari de Figueres i  el seu entorn. Pel convergent, l’acabament del nou mapa ferroviari a l’Alt Empordà planteja també l’eliminació dels dos passos a nivell que encara hi ha al centre de la ciutat.

Durant l’acte inaugural, el batlle ha reivindicat l’arribada de l’alta velocitat com una oportunitat per a construir ciutat nova, ‘tal i com han fet les ciutats de Barcelona, amb la Sagrera, o Perpinyà, amb el barri de Sant Jaume’. En aquest sentit ha volgut recordar que dies enrere l’alcalde i el gerent de l’Incasol, Joan Llort, van visitar el barri de Sant Joan de Figueres per traçar una estratègia conjunta per a la reforma d’aquesta zona.

Vila ha tancat la seva intervenció relacionant la finalització del model ferroviari figuerenc amb la creació del corredor ferroviari del Mediterrani. Una infraestructura que des de Figueres, tal i com es va demostrar el passat 12 de gener a Brussel·les, es considera ‘estratègica per a recuperar l’activitat econòmica a la zona i per finalitzar tot el model ferroviari’, ha asseverat.   
 

Publicitat

Opinió

Minut a Minut