Dilluns, 20 de Gener de 2020 - Edició 543
La República

Londres descarta aplicar els 80 km/h perquè empitjoren la contaminació

Els responsables de Trànsit a Londres consideren ineficaç per reduir la contaminació aplicar mesures com els 80 km/h fins fa poc vigents a l’àrea metropolitana de Barcelona. La cap d’Estratègia i Trànsit de Transports de Londres, Samantha Kennedy, ha explicat que a la capital britànica les mesures de reducció de les emissions es basen en la regulació del trànsit i en garantir que els vehicles circulin de forma fluïda. Segons Kennedy, si els cotxes ‘avancen més fàcilment per la carretera’ es produeix un ‘efecte positiu’ per la contaminació. Kennedy ha considerat poc eficaces mesures com les del 80 km/h que s’apliquen a Barcelona si no es desenvolupen en un context global de millorar la fluïdesa del trànsit. ‘Els estudis demostren que reduir la velocitat a un nivell per sota del més òptim pel motor incrementa les emissions d’aquell vehicle individual’, ha assegurat.

Redacció
Redacció 28/02/2011

De fet, un informe que el tripartit va amagar al públic i que ara s’ha filtrat a la premsa alertava el 2009 que la mesura dels 80 km/h no servia ni per reduir els accidents ni per rebaixar els nivells de contaminació. L’estudi, del Centre d’Innovació del Transport, assegurava que la limitació de la velocitat en cap cas havia ajudat a disminuir les retencions de trànsit als accessos de Barcelona. Pels experts, són precisament els embussos els que augmenten considerablement la contaminació de l’aire.

La responsable de Trànsit de Londres, Samantha Kennedy ha indicat a l’ACN que ‘en comptes de centrar-se en la reducció de la velocitat’ els responsables del transport londinenc analitzen la gestió dels semàfors, els sentits de les vies de circulació i les obres a les carreteres per fer més fàcil la circulació i reduir les emissions contaminants. ‘Si regules el trànsit redueixes el nombre d’aturades i arrancades durant la conducció i això sí que té un gran impacte en la contaminació’, ha defensat.

Kennedy ha considerat poc eficaces mesures com les del 80 km/h si no s’apliquen en un context més global de millorar la fluïdesa del trànsit. ‘Els estudis demostren que reduir la velocitat a un nivell per sota del més òptim pel motor incrementa les emissions d’aquell vehicle individual’, i la seva opinió coincideix amb un informe de la Cambra de Comerç de Barcelona, que va alertar que a 80 km/h es pot generar més contaminació que a una major velocitat.

Kennedy ha precisat que l’estratègia més positiva és la que permet que els cotxes no vagin frenant i arrencant contínuament. ‘Si es redueix la velocitat per regular el trànsit, per garantir que els cotxes no hagin de frenar i arrencar i avancin més fàcilment per la carretera, es pot generar un efecte positiu pel que fa a la contaminació’, ha indicat.

Pagar per contaminar o per circular pel centre de la ciutat

Londres ha optat per mesures de caràcter dissuasiu o recaptatori per reduir el trànsit i la contaminació. De fet, la capital britànica obliga als vehicles de gran tonatge més contaminants, com camions o autobusos, a pagar una taxa diària de 200 lliures esterlines (uns 234 euros) per circular per l’àrea metropolitana. La quota de l’anomenada ‘Low Emission Zone’ és tant cara perquè Transports de Londres no vol ‘que la gent la pagui’, i vol incentivar els propietaris a què instal·lin filtres o es canviïn el vehicle. ‘Entre el 96 i el 98% dels vehicles ja compleixen amb la regulació i circulen gratis’, ha precisat Kennedy.

L’any 2012, coincidint amb les Olimpíades, Londres ampliarà l’afectació de la ‘Low Emission Zone’, i hi inclourà, a més de camions i busos, furgonetes i minibusos. ‘Això significa que qualsevol vehicle europeu més gran que una furgoneta que vulgui conduir per Londres l’any vinent s’haurà de registrar abans amb Transport de Londres per assegurar-nos que compleix amb els estàndards per poder conduir gratis’, ha indicat Kennedy.

Una altra de les grans mesures de regulació del trànsit a la poblada ciutat de Londres és la ‘Congestion Charge’, una taxa de 10 lliures (uns 11,6 euros) que s’aplica a tots els vehicles privats que entren al centre de la ciutat. ‘L’objectiu és desencoratjar els cotxes de conduir en aquesta zona’, ha explicat Kennedy. Des de que es va introduir la mesura, l’any 2003, el centre de Londres ha vist reduïda de forma significativa la densitat del trànsit. ‘Hem registrat una reducció del 27% en el trànsit de la zona’, ha indicat Kennedy, que ha precisat que la xifra implica un total de 86.000 vehicles menys cada dia al centre de la ciutat. Els diners recaptats amb la mesura es destinen a la millora del transport a la capital.

Relacionats